مراحل طراحی بیلبورد تبلیغاتی

مراحل طراحی بیلبورد تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از انواع مختلف تبلیغات محلی می باشند. بیلبوردهای تبلیغاتی به سبب اهمیت و جایگاهی که در تبلیغ کالا و خدمات ایفا می کنند، امروزه بسیار مورد توجه هستند و طبیعتاً برای اینکه بتوانند اثر بخشی بیشتری داشته باشند، باید دارای طراحی خلاقانه ای باشند. از این رو رعایت اصول و مراحلی در طراحی آنها ضروری می باشد.

تفاوت ها در طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، از مباحث مهمی است که توجه به آنها می تواند تا حد بسیار بالایی در تبلیغات، مؤثر و سودمند واقع شود.

تبلیغات و بیلبورد های تبلیغاتی

تبلیغات به معنی رواج دادن، دعوت کردن و گسترش دادن می باشد؛ و از این طریق پیام و اطلاعات انتقال پیدا می کند. اولین بار در سال 1450 میلادی فردی به نام گوتنبرگ موفق به اختراع ماشین چاپ  شد و از این طریق انتشار اوراق چاپی و تبلیغاتی آغاز شد. در دنیای رقابتی عصر حاضر، تبلیغات حرف اول را می زند؛ و مؤسسات و شرکت هایی در این رقابت، برنده و سر بلند بیرون می آیند که تبلیغات بیشتر و سازنده تری انجام داده باشند. تبلیغات انواع مختلفی دارد که یکی از عمده ترین روش های تبلیغات، تبلیغات محلی می باشد.

در تبلیغات محلی، از متدهای مختلفی برای تبلیغ بهره گرفته می شود؛ که یکی از عمده ترین آنها، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی می باشد. عوامل مختلفی در ساخت و تعیین کیفیت بیلبوردها نقش دارند و طبیعی است هرچه در ساخت بیلبوردها خلاقیت بیشتری به کار گرفته شود، میزان تأثیر و اثر بخشی آنها نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  نکات مهم در ایده پردازی بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه

امروزه با رشد تکنولوژی و دنیای دیجیتال، استفاده از انواع بیلبورد های تبلیغاتی در امر تبلیغات، بسیار رایج و مؤثر می باشد. بیلبوردهای تبلیغاتی تابلوها و یا صفحات بزرگی هستند که به عرضه کنندگان کالا یا صنعتگران اجازه تبلیغ در فضای خارجی را می دهند؛ تا از این طریق محصول و خدمات خود را معرفی نمایند.

بیلبوردهای تبلیغاتی در تبلیغات می توانند یک جریان دائمی محسوب شوند که افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار می دهند و نقشی فعال و ماندگارتر در ذهن مخاطبین ایفا می کنند. به جرأت می توان اذعان کرد که بیلبوردهای تبلیغاتی به تنهایی نقش یک رسانه  را در سطح بالای اطلاع رسانی بر عهده دارند.

مراحل طراحی بیلبورد تبلیغاتی

بارها و بارها انواع بیلبوردها را در جاهای مختلف درون شهر یا برون شهر و مراکز اجتماعی مشاهده نموده اید؛ که هرکدام به تناسب شرایط و اهداف تبلیغاتی خاص خود، به اشکال و حالاتی متنوع، تبلیغات خود را انجام می دهند. مثلاً برخی از بیلبوردها بسیار ساده اما مفهومی هستند. برخی نیز در عین سادگی، بسیار پیچیده می باشند برخی مضحک و جذاب، برخی کنایه آمیز و برخی، بسیار خاص طراحی شده اند؛ و این وجه تمایز و تفاوت ها در طراحی بیلبوردها، از مباحث مهمی است که توجه به آنها می تواند تا حد بسیار بالایی در تبلیغات، مؤثر و سودمند واقع شود.

مراحل طراحی بیلبورد تبلیغاتی می تواند به ترتیب زیر باشد:

مرحله اول: جمع آوری اطلاعات درباره آنچه قرار است در مورد آن بیلبورد طراحی شود (کالا یا خدمات و یا اطلاع رسانی).

بیشتر بخوانید  تبليغات BTL براي كدام كسب و كارها مناسب است؟

مرحله دوم: جمع آوری اطلاعات محلی برای طراحی بیلبورد .

مرحله سوم: استفاده از اتاق های فکر، ایده پردازی و…. در طراحی بیلبورد.

مرحله چهارم: انتخاب متن، تصویر و رنگ با روش های خلاقانه و علمی.

مرحله پنجم: طراحی طرح اولیه.

مرحله ششم: مقایسه کردن طرح اولیه با طرح  و نمونه های دیگر.

مرحله هفتم: توجه به جزئیات طرح.

مرحله هشم: طراحی طرح به صورت کامل.

مرحله نهم: بررسی و ارزیابی نهایی طرح.

مرحله دهم: پیاده سازی و نصب.

نکات مهم در طراحی بیلبورد تبلیغاتی

آنچه در طراحی بیلبورد ها  مهم است، توجه به متن، نوع تبلیغ، نوع بیلبورد، نوع تصاویر، هماهنگی و تناسب در اجزاء بیلبورد، انتخاب رنگ ها وغیره می باشد؛ که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

متن در طراحی بیلبورد: متن یک تبلیغ باید اثر گذار باشد و در ذهن مخاطب باقی بماند؛ تا در هنگام خرید محصول آن را به یاد آورد. برای اینکار می بایست طراح از قبل، برای محصول یا کالایی که قرار است در مورد آن بنویسد، اطلاعات کامل و لازم را داشته باشد. از طرفی متن تبلیغ، در عین اثر گذاری مثبت، باید مختصر و خواندنی باشد؛ تا در کمترین زمان ممکن، مخاطبین آن را بخوانند و پیغام آن را درک نمایند.
تصاویر در طراحی بیلبورد: در طراحی بیلبورد، در کنار متن، استفاده از تصاویر گیرا و جذاب نیز اثری دوچندان در طراحی خواهد داشت. برای به کارگیری تصاویر در طراحی، نوع تصویر انتخابی، اندازه تصویر، کیفیت تصویر، توجه به جزئیات تصویر و بزرگنمایی در آن، باید مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب تصاویر مناسب بیلبورد

نوع تبلیغ در طراحی بیلبورد: برخی تبلیغات جنبه طنز دارند و برخی صرفاً اطلاع رسانی، یا برخی  جهت معرفی خدمات یا کالایی است که بتواند در حافظه مشتریان ماندگار شود؛ بنابراین باید توجه کرد که در طراحی بیلبورد، نوع تبلیغ در چه زمینه ای و با چه هدفی می باشد؛ تا طراحی جذاب و ماندگاری خلق شود.
نوع بیلبورد: در طراحی بیلبورد، به دلیل تنوعی که در اشکال و حالات اکران بیلبورد ها وجود دارد، لازم و ضروری است که در طراحی آنها، به نوع بیلبورد انتخابی براساس نوع تبلیغ و تناسب و هماهنگی اجزاء بکار رفته در آن توجه داشت.
انتخاب رنگ ها در طراحی بیلبورد: در کنار چیدمان متون و تصاویر در بیلبوردها، آنچه بیشتر از همه توجه مخاطبین را به خود جلب می کند، رنگ های بکار رفته در طراحی بیلبوردها می باشد. استفاده از تکنیک تضاد رنگ ها و تناسب رنگ ها، می تواند نقش مهمی در طراحی بیلبورد ها داشته باشد.
بکار گیری خلاقیت و جان بخشی به اجزاء در طراحی بیلبورد : استفاده از ایده ها، استعاره ها، کنایه ها یا طنز و هجو در طراحی بیلبورد، می تواند بسیار اثر گذار باشد؛ و به صورت برق آسا ذهن مخاطبین را هدف قرار دهد.

منظور از جان بخشیدن به اجزاء بکار رفته در طرح، این است که اجزاء هر کدام مانند یک عنصر زنده با مخاطب در ارتباط باشند؛ گویی که توانایی خارق العاده ای در جلب توجه مشتری و یا مشتریان را داشته باشند و براحتی توجه هر کس را به سمت خود بکشانند.

بیشتر بخوانید  راهکارهایی برای تبلیغ محلی و ارزان
اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست