فهرست مطالب
مقدمه
استراتژی چیست؟ امروزه واژه استراتژی را زیاد می شنویم، استراتژی تولید محتوا، استراتژی دیجیتال مارکتینگ، استراتژی بازاریابی سئو و …
برای اینکه در آینده این مفاهیم را به صورت کامل توضیح بدهیم ملزم به این است که حتماً خود واژه استراتژی را به خوبی درک کنیم. در این مقاله سعی شده مفهوم استراتژی به سادگی تعریف شود و با انواع مختلف استراتژی در علم مدیریت آشنا شویم.
استراتژی چیست؟
کلمه استراتژی از کلمه یونانی “Stratcgos” گرفته شده و به معنای مدیریت نظامی یا راهبرد نظامی است. Stratus به معنای نظام و ago به معنای هدایت و حرکت است.
استراتژی یک ابزار است که مدیران برای دستیابی به یک یا چند هدف سازمان یا مجموعه شان از آن استفاده می کنند. می توان گفت استراتژی برنامه ای برای رسیدن به هدف است.
هدف: نقطه ای یا سطحی است که شما می خواهید به آن برسید، مثلاً قبول شدن در کنکور با رتبه دو رقمی ، یا رسیدن به درآمد x تومانی در ماه.
استراتژی مؤثر چیست؟
استراتژی در صورتی مؤثر است که از منابعی که طبق برنامه خود برای آن اختصاص می دهید استفاده کند و نتایج مورد انتظار را ارائه بدهد.
شما باید مرتباً استفاده از منابع و عملکرد را ارزیابی کنید، آیا این استراتژی شما را به اهدافتان می رساند یا نه؟
5 نوع استراتژی در مدیریت استراتژیک داریم:
روند مدیریت استراتژیک شامل انواع مختلفی از استراتژی ها برای کمک به مدیران در تصمیم گیری در مورد کارها و زمان انجام آنها ، و همچنین تمرکز بر مسیر کلی تصمیمات است.
-
استراتژی رقابتی(Competitive Strategy)
این استراتژی اولین نوع از استراتژی ها در مدیریت استراتژیک است. استراتژی رقابتی یعنی به دست آوردن یک مزیت رقابتی در برابر رقبا در بازار است . هدف از این استراتژی ایجاد موقعیت منحصر به فرد در بازار است که می تواند به یک مزیت رقابتی پایدار منجر شود. این استراتژی مربوط به اقدامات است. مدیران آن متعهد می شوند با جلب رضایت مشتریان ، موقعیت شرکت را در بازار بهبود بخشند.
-
استراتژی سطح شرکت(Corporate level strategy)
استراتژی شرکتی، بازارها و مشاغلی را که یک شرکت در آنها فعالیت می کند را تعریف می کند.
این شامل اهداف بلند مدت سازمان است و به طور معمول بر تمام واحدهای تجاری یک سازمان خاص تأثیر می گذارد. این استراتژی در رده های بالای مدیریت ارشد در یک شرکت متنوع تدوین شده است.
شرکت متنوع (diversified company) نوعی شرکت است که دارای مشاغل یا محصولات غیرمرتبط متعددی است. مشاغل غیرمرتبط آن دسته از مشاغل هستند که به تخصص مدیریت منحصر به فرد نیاز دارند. مشتری نهایی متفاوت دارند و محصولات مختلفی تولید می کنند یا خدمات مختلفی ارائه می دهند.
-
استراتژی سطح تجارت(Business level strategy)
این نوع استراتژی در سطح واحد تجاری تدوین می شود. این نوع استراتژی، تمرکز بر افزایش موقعیت رقابتی محصولات و خدمات این شرکت است. مدیران استراتژیک از این استراتژی برای تدوین برنامه های عملیاتی و انطباق سریع با استفاده از منابع شرکت استفاده می کنند.
-
استراتژی سطح عملکردی(Functional level strategy)
استراتژی عملکردی ، در واقع ، به عملکرد هر دپارتمان یا هر بخش از سازمان توجه دارد. بنابراین، ممکن است استراتژی تولید، بازاریابی، تبلیغات، فروش، منابع انسانی، استراتژی مالی، آموزش و غیره در یک سازمان وجود داشته باشد.
استراتژی عملکردی به استراتژی ای گفته می شود که بر یک واحد عملکردی خاص در یک سازمان اشاره دارد. این هدف برای دستیابی به برخی اهداف یک واحد تجاری است. که باید به بهترین نحو از منابع استفاده شود و بیشترین بهره وری و خروجی را داشته باشند.
-
استراتژی سطح عملیاتی(Operational level strategy)
استراتژی عملیاتی در واحدهای عملیاتی سازمان تدوین می شود. یک شرکت ممکن است استراتژی عملیاتی را به عنوان مثال برای کارخانه ، قلمرو خود و یا بخش های کوچک در یک بخش توسعه دهد.
این استراتژی به واحدهای عملیاتی سازمان شکل می دهد. که شامل طیف وسیعی از تصمیمات است که به توانایی های عملیاتی بلند مدت و سهم آن ها در استراتژی جامع شکل می دهد. توسعه صلاحیت های اصلی و اولویت های رقابتی با اشاره ویژه به توسعه محصول و خدمات ، هسته اصلی استراتژی عملیاتی را تشکیل می دهد.
تعاریف جالب استراتژی از دیدگاه بزرگان مدیریت
مایکل پورتر(Michael Porter)
استراتژی یعنی اینکه کاری که دیگران انجام میدهند را با منابع کمتر(کاراتر) انجام دهیم و کارهایی انجام دهیم که هیچکس غیر از ما انجام نمیدهد
آلفرد چندلر
استراتژی یعنی تعیین هدفهای دراز مدت در سازمان و تدبیر کردن برنامههای مناسب و تخصیص دادن منابع موردنیاز برای تحقق این اهداف
چندلر استراتژی رو به سه بخش تقسیم کرد:
- تعیین آرمانها و اهداف بلندمدت
- اتخاذ مسیر اقدام
- تخصیص منابع
هافر و شندل
استراتژی یعنی فعالیتهایی که تأمینکننده هماهنگی بین منابع داخلی و قابلیتهای سازمان با فرصت و تهدیدهای محیط بیرونی است.
هنری مینتزبرگ
مینتزبرگ به عنوان یکی از دانشمندان و نظریه پردازان بزرگ علم مدیریت و نویسندگان حوزه کسب و کار دیدگاهش این بود که استراتژی دارای تعاریف مختلفی هست:
او برای تعریف استراتژی از p5 استفاده کرده:
اسـتراتژی بهعنوان برنامه(Plan) :
اسـتراتژی را برنامهای بلندمدت برای رسیدن به هدف میداند
اسـتراتژی بهعنوان شگرد(Ploy) :
اسـتراتژی را ابزار یا رفتاری سیاسی میبیند
اسـتراتژی بهعنوان الگو(Pattern) :
منعکسکننده الگوی حاکم بر تصمیمات ما است
اسـتراتژی بهعنوان جایگاه(Position) :
اسـتراتژی را موضع ما در قبال رقبا و بازار میپندارد
اسـتراتژی بهعنوان دیدگاه(Perspective) :
اسـتراتژی را نوعی تفکر بلندمدت و معطوف به چشمانداز دور دست میبیند.