شاید کمی عجیب بنظر برسه ولی معمولاً مردم در 3 ثانیه اول ملاقات با شما، درمورتون قضاوت میکنند. این موضوع در مورد کسب و کار شما هم صدق می کنه. مخاطب به راحتی با توجه به اسم برند ، لوگو ، بسته بندی و توضیحات برندتون برای شما در ذهن خودش جایگاه می سازه. اسم و لوگوی برندتون اولین و بیشترین تأثیر رو بر مخاطب میذاره پس در انتخاب و یا تغییر اون باید دقت کنید.
مطالعه ی این مقاله به شما کمک می کنه تا اشتباهاتی که بعضی برندها با تغییر دادن اسمشون انجام دادن رو تکرار نکنید. و علاوه بر این، 2 موضوع مهمی که در انتخاب و تغییر اسم برند باید رعایت کنید رو توضیح میدیم.
*به حفظ جایگاه برندتون در ذهن مشتری توجه کنید
می دونستید که نوشابه پرتقالی فانتا، آب معدنی دسانی، ماءالشعیر هیدی و نوشابه لیمویی اسپرایت همه متعلق به برند کوکاکولا هستند؟
اما چرا این شرکت برای انتخاب اسم برند باقی محصولاتش از اسم کوکاکولا استفاده نکرد؟!
همه ی ما با شنیدن اسم کوکا کولا، یاد نوشابه مشکی گازدار میوفتیم. کوکا کولا هم برای این جایگاه ذهنی ارزش قائله و اون رو با طعم های مختلف نوشابه خراب نمی کنه. معمولاً شرکت هایی که قصد تولید اقلام جدیدی رو دارند، سعی میکنند از اسم برندشون که قبلاً در ذهن مخاطب جایگاه سازی شده برای محصولات جدید هم استفاده کنند. اما اگه محصول جدید، متناسب با جایگاه برند در ذهن مشتری نباشه، فاجعه در فروش اتفاق میوفته.
*اسمی انتخاب کنید که در تمام زبان ها معنی خوبی داشته باشه
امروزه با گسترش اینترنت در جهان، شما میتونید کسب و کار خودتون رو حتی در تمام کشورها گسترش بدید. پس قبل از انتخاب یا تغییر اسم برندتون توجه داشته باشید که در زبان های دیگه اسم انتخابیتون معنی بدی نداشته باشه. البته به تلفظ هم دقت کنید و اسمی رو انتخاب کنید که به راحتی در ذهن مخاطب بمونه. برای این کار کافیه اسم برندتون رو در فرهنگ لغت های مختلف جست و جو کنید.
برای مثال:
شرکت ماشین سازی آمریکایی بعد از صادر کردن ماشین nova به اسپانیا متوجه یک اشتباه بزرگ شد. اسم انتخاب شده در زبان اسپانیایی به معنی”راه نمیره” یا “کار نمیکنه” هست. تصور کنید این معنی چه تأثیری روی فروش اون ماشین گذاشت. اگه به اسم برندهای معروف دنیا دقت کنید متوجه میشید که این اسم ها در هیچ کجای دنیا معنی نامناسبی ندارن.
نتیجه گیری:
*اسم برندتون رو با اهداف بلند مدت تنظیم کنید. اگه الان بیزینس کوچیکی دارید اما در آینده قراره گسترش پیدا کنه اسم و شعاری انتخاب کنید که مناسب آینده ی برندتون باشه. مثلاً اگه امروز مبل تولید میکنید ولی در آینده قصد تولید تمام وسایل چوبی خونه رو دارید، در اسم و لوگوی برندتون از مبل استفاده نکنید.
*انتخاب و یا تغییر اسم برندرو با توجه به تأثیر عمیقی که بر مخاطب میذاره جدی بگیرید. اشتباه در انتخاب اسم برند می تونه در دراز مدت جایگاهتون در ذهن مخاطب رو از بین ببره.