در پروپوزال نویسی به 3 نکته توجه کنید

پروپوزال نویسی

پروپوزال نویسی چیست؟
قبل از هر چیز لازمه یه توضیح مختصر بدیم که اصلاً پروپوزال نویسی چیه و چه کمکی به ما میکنه؟!

پروپوزال یک طرح پیشنهادی با توجه به ذهنیت و ایده های شماست. اینو بدونید که پروپوزال ها مهم ترین ابزار برای تجارت های حرفه ای هستند. قبل از نوشتن و تهیه ی پروپوزال باید مطالعه و تحقیقات کاملی درباره ی موضوع مدنظرتون داشته باشید.

یک پروپوزال، کلیاتی راجبه کاری که قراره برای مشتری انجام بشه به همراه قیمت رو بیان میکنه. معمولاً پروپوزال های تجاری در مواردی مثل هزینه های کمتر، تنوع و کیفیت خدمات و همچنین خلاقیت با هم رقابت می کنند.

برای داشتن یک پروپوزال موفق باید در طراحی و نگارش، حتماً ویژگی های منحصربه فردتون رو بیان کنید.
اگه میخواید پروپوزال برنده ای داشته باشید به نکاتی که در این مقاله به شما میگیم توجه کنید تا هم از اهمیت پروپوزال نویسی مطلع بشید و هم نحوه ی نوشتن اون رو یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید  رازهای تولید محتوای خلاقانه

مقدمه رو دست کم نگیرید

یکی از مهم ترین بخش هایی که در پروپوزال نویسی باید حتماً به اون توجه کنید مقدمه هست. مقدمه ی قوی نشون میده که شما روی کار مورد نظر تسلط کامل دارید و می تونید مشکلات مشتری رو حل کنید. پس در نوشتن مقدمه باید کاملاً سختگیرانه عمل کنید و به این نکات توجه داشته باشید:
1- مقدمه نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی و خسته کننده باشه.
2- مقدمه ای که می نویسید باید دربرگیرنده ی تمام محتویاتی باشه که راجب اون تحقیق کردید.(البته بصورت خلاصه).
3- از کلمات مخفف و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند استفاده نکنید.
4- موقع پروپوزال نویسی هدف از انجام تحقیقات اولیه رو حتماً ذکر کنید و بر ضرورت تحقیق تأکید داشته باشید.

بیشتر بخوانید  کلید طلایی ارتباط با مشتری

مقالۀ 3 روش مطمئن برای وفادارسازی مشتریان را حتماَ مطاله کنید.

اهداف اصلی رو مشخص کنید

بطور کلی شما باید به مشتری اعلام کنید که قراره چه مشکلی رو رفع کنید. خیلی واضح می تونید از اعداد و ارقامی که در انتهای کار کاملاً قابل پیش بینی هستند، استفاده کنید. باید به مشتری نشون بدید که نیازهای اون کاملاً برای شما روشنه و به این نیازها اهمیت میدید.
در نهایت یک پروپوزال موفق شامل نتایج بلند مدتی هست که به خوبی برای مشتری توصیف شدن.

پروپوزال نویسی

وجه تمایزتون با رقبا رو بیان کنید

شما باید مهارت های تخصصی خودتون رو در رابطه با پروژه توضیح بدید. در واقع مشتری باید متوجه بشه که میتونه با خیال راحت روی شما سرمایه گذاری کنه. در قدم بعد می تونید از نمونه کارهای قبلی استفاده کنید و نقاط قوت خودتون رو خیلی واضح نشون بدید.
البته اشتباه رایجی در پروپوزال نویسی وجود داره که بر طبق اون، نقاط قوت غیرمرتبط با پروژه هم بیان میشن. شما باید تنها چند مورد از نقاط قوتی که مرتبط با پروژه هستند رو جدا کرده و در مورد اون ها صحبت کنید.

بیشتر بخوانید  3 روش برای نجات کسب و کارها در بحران
پروپوزال نویسی

جمع بندی:

یک پروپوزال ناقص یا ضعیف، بطور مستقیم به مشتری این پیام رو میرسونه که “من رو نادیده بگیر و گزینه های دیگه رو بررسی کن” .
اگه انتظار دارید مشتری های زیادی رو جذب کنید باید یاد بگیرید که چطور نقاط قوت خودتون رو معرفی کنید.
در آخر نکته ی حائز اهمیت اینه که پروپوزال کاری برنده باید از نظر زیبایی شناسی هم خوش آیند و جذاب باشه. یک مشتری بالقوه تنها با نگاه کردن به پروپوزال شما با محتوای کار شما ارتباط برقرار می کنه.
رعایت این نکات به شما کمک میکنه تا پروپوزال کاری موفقی داشته باشید.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست