چرا علامت تجاری یا لوگو در برندسازی و تبلیغات مهم است؟

لوگو در برندسازی

از روزگاران گذشته برای شناسایی شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مؤسسه‌ها از لوگوهای خاصی استفاده می‌شده که افراد را در جهت انتخابی بهتر راهنمایی کرده است. لوگو یا نماد، یک طرح، نوشته و… بوده که در زمان تبلیغات در اختیار اشخاص قرار گرفته است. به گونه‌ای که هر شرکت معتبر را با آرمی خاص می‌شناسیم که همان شناختن به ما در جهت انتخاب موفق و بهتر کمک کرده است.

بهترین روش برای تبلیغات:

بهترین روش برای تبلیغات و رشد تبلیغات استفاده از علامت تجاری، برند یا لوگو می‌باشد. برند از کلمه‌ای تشکیل شده به معنای سوزاندن و داغ کردن که ابتدا در فرهنگ لغت انگلیسی به کار رفته است و پس از آن در بین مردم استفاده از آن مرسوم شده است. برای برند معانی متعددی در نظر گرفته می‌شود که از جمله آن‌ها این است که عنوان قانونی برند، نشان تجاری می‌باشد که در هنگام تبلیغات مورد توجه قرار می‌گیرند. بدین معنا که در زمان تبلیغات به علامت‌هایی توجه می‌شود؛ علامت یعنی هر نشان و طرح و نوشته‌ای که بتواند کالاها یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را به سادگی از یکدیگر متمایز کند.

مثلا افراد در زمان خرید یک محصول از شرکت به تبلیغات روی می‌آورند و به دنبال آن محصول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. نام تجاری یعنی اسم و عنوانی که مشخص کننده و تعیین کننده شخص حقیقی و حقوقی می‌باشد. به همین سبب است که نشان تجاری، نام یا نماد، لوگو و برند خاصی است که برای شناساندن کالاها و خدمات از یک فروشنده خاص و معتبر به تمامی فروشندگان زیر مجموعه خود انتقال می‌یابد. در دنیای تجارت اشخاص تلاش می‌کنند تا با استفاده از لوگو و برند تبلیفات گسترده‌ای انجام دهند و با استفاده از آن تبلیغات مشتریان زیادی را برای کالاها و خدمات خود جذب کنند.

بیشتر بخوانید  رابطۀ روانشناسی رنگ ها با فروش بیشتر فست فودها

فرآیند برندسازی

فرآیند برندسازی به فرآیندی گفته می‌شود که به یک نام، معنا می‌بخشد و به مجموعه‌ای از راهکارها گفته می‌شود که به نام تجاری یک شرکت و… هویت مشخصی می‌دهد و جایگاه و اعتبار آن را نسبت به سایر رقیبان و هم نوعان مشخص و متمایز می‌کند. در هنگام تبلیغات معمولا انتخاب نام مؤثر برای برند، ایجاد طبقه‌بندی خاص و نوین، انتخاب رنگ برند و طراحی آن مورد توجه قرار می‌گیرد و در حقیقت درهنگام برندسازی تلاش بر این است که بتوانند با تبلیغات مؤثر به نحوی ذهن مشتریان را به سمت و سوی خود سوق دهند و حس خوب و رضایت‌مندی را برایشان به ارمغان بیاورند. به عبارت دیگر ساخت علامت تجاری یا لوگو در برندسازی و به دنبال آن در تبلیغات نقش و تأثیر بسیار زیادی دارد و می‌تواند افراد را در انتخابی بهتر و آسان‌تر کمک نماید.  

علامت تجاری
لوگو باید به گونه‌ای باشد که در ذهن مخاطب ایجاد احساس کند

 

تبلیغات مؤثر با استفاده از لوگو و برند چه مزیت‌هایی دارد؟

در کسب و کار در همه حوزه‌ها برای کالاها و خدمات باید تبلیغاتی صورت بگیرد. البته هر چند هم که محصول یک شرکت خوب و با کیفیت باشد باز هم تا تبلیغاتی انجام ندهد و برند آن در معرض دید همگان قرار نگیرد آن شرکت با موفقیت روبرو نخواهد شد. بنابراین می‌توان اینگونه دریافت که رونق در کسب و کار و… به بازاریابی و روش‌های تبلیغات مؤثر متکی می‌باشد. بنابراین تبلیغات مؤثر در رشد و بالا رفتن اعتبار و افزایش خرید و فروش و … تأثیر چشمگیر و بسزایی داشته است.

بیشتر بخوانید  10 نکته برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی

استفاده از تصاویر حیوانات در علامت تجاری

در هنگام تبلیغات عکس و طراحی می‌تواند نقش بسیار زیادی در برانگیختن احساسات مخاطب و هدایت و راهنمایی او به مراحلی دیگر بر عهده داشته باشد. ابعاد و نحوه استفاده از عکاسی تبلیغات بسیار متنوع و جالب بوده زیرا به افراد کمک می‌کند تا احساسات مختلف خود را در آن راستا جویا شوند. بسیاری از صاحبان شرکت‌های مختلف، موسسات، کارخانجات و… عکس و تصویری خاص را برای نماد و برند خاص شرکت خود در نظر گرفته‌اند و با استفاده از آن‌ها در تبلیغات گام گسترده‌ای را برداشته‌اند. گاهی لوگوهای برند با تصاویر حیوانات شناخته شده‌اند.

لوگو باید به گونه‌ای با فعالیت مرتبط به آن شرکت همخوانی داشته باشد و متناسب با آن باشد. از معروف‌ترین نام‌های تجاری یا علامت‌های تجاری در تمامی دنیا طرح حیوان می‌باشد که هر کدام از شرکت‌ها با تصویر حیوان خاصی شناخته شده است. بیایید با هم برخی از حیواناتی که در لوگوی تجاری شرکت‌های معتبر مورد استفاده قرار گرفته‌اند را مرور کنیم:

استفاده از حیوان در طراحی لوگو
لوگوی شرکت پوما تولید کننده پوشاک ورزشی

 

پوما:

نام و لوگوی شرکت پوما که تولید کننده کفش و پوشاک ورزشی است را حتما در مسابقات مختلف ورزشی بر تن ورزشکاران دیده‌اید، این شرکت از طرح یک گربه‌سان برای لوگوی خود استفاده کرده که نشانگر قدرت و سرعت است.

تصویر پنگوئن در لوگوی لینوکس
تصویر پنگوئن در لوگوی لینوکس

 

بیشتر بخوانید  چگونه یک لوگو رایگان طراحی کنیم؟

لینوکس:

شرکت لینوکس که در زمینه کامپیوتر فعال است از تصویر پنگوئن در لوگوی خود استفاده کرده است، علت انتخاب این لوگو شخص لینوس توروالدس بوده است؛ او علاقمند به این حیوان بود و گفته بود که آنقدر این حیوان را دوست دارد که مبتلا به بیماری پنگوئنیسم است! توروالدس اشاره کرده بود که پنگوئن بانمک است و حس شوخ طبعی را منتقل می‌کند و این نشان با حال و هوای سیستم عامل لینوکس همخوانی دارد.

 

اسب وحشی در لوگوی فراری
لوگوی شرکت فراری که یک اسب وحشی را نشان می‌دهد

فراری:

شرکت خودروسازی ایتالیایی فراری، که به سرعت خودروهای خود معروف است را همه می‌شناسیم، نشان تجاری این شرکت اسبی سریع و رام نشدنی را نمایش می‌دهد.

چرا لوگو مهم است؟!

بیایید در پایان با هم مرور کنیم که چرا لوگو در تبلیغات و برندسازی اهمیت دارد؛ اول اینکه لوگو در گوشه‌ای از ذهن مخاطب می‌نشیند بنابراین رنگ و طرح و نوع فونت و غیره از مسائلی است که در جذابیت لوگو موثر است. نکته دوم اینکه لوگو باید منتقل کننده مهمترین ویژگی برند شما باشد، مثل مواردی که درباره استفاده از حیوانات در لوگو به آنها اشاره کردیم، اگر دو مورد بالا را با هم جمع کنیم ویژگی سوم که نمادین، خاطره انگیز و به یادماندنی بودن است را مشخص می‌کند؛

اما نکته آخر، به یاد آوردن یک لوگو خیلی خیلی راحت‌تر از به یاد آوردن نام یک برند یا حتی متن‌های تبلیغاتی است؛ ولادیمیر ناباکف نویسنده‌ی چندزبانه‌ی روسی- آمریکایی یکبار در پاسخ به این سوال که به چه زبانی فکر می‌کند گفته بود: «به هیچ زبانی فکر نمی‌کنم بلکه با تصاویر فکر می‌کنم.» شاید همین جمله اهمیت تصویر و لوگو در برندسازی را برای ما مشخص کند!

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست