اگر به دنبال شغلی جدید به عنوان یک دیجیتال مارکتر هستید، یا قصد دارید مهارتهای خود را در این شغل افزایش دهید، این مقاله به شما کمک فوق العادهای خواهد کرد. در این مقاله به 16 مهارت اساسی که به پیشرفت شما در زمینۀ شغلی دیجیتال مارکتینگ کمک میکنند میپردازیم. با تسلط بر این مهارت ها، حتی می توانید آژانس دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنید:
فهرست مطالب
1-نویسندگی و ویراستاری
این مورد، می تواند مهمترین مهارت به عنوان یک دیجیتال مارکتر باشد. در این فضا، شغلی وجود ندارد که مجبور به نوشتن و ویرایش در آن نباشید. به دلیل اهمیت بازاریابی محتوا، باید بدانید چه چیزی باعث ایجاد یک پست وبلاگ با کیفیت می شود. این که چگونه منبع یابی کنید، محتوای عالی بنویسید و یک محتوای بد را تبدیل به محتوایی خوب کنید. با تسلط به این موارد، می توانید در حرفه بازاریابی دیجیتال پیشرفت قابل توجهی داشته باشید.
2-سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)
تعدا کلیک ها بر روی نتایج جستجوی غیرپولی گوگل، حدود 8.5 برابر بیشتر از نتایج جستجوی پولی است. بنابراین درک و استفاده از بهینه سازی موتور جستجو (سئو) در حرفۀ بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. امروزه، تاکتیکهای سئوی کلاه سفید شامل: بازاریابی محتوا، وبلاگنویسی مهمان، ایجاد لینک در شبکههای اجتماعی و محتوای با کیفیت است. اما شما همچنین باید از تاکتیکهای فنی سئو مانند بروزرسانی برچسب های عنوان، برچسب های H1 و H2 و ترکیب کلمات کلیدی آگاه باشید.
به عنوان یک بازاریاب دیجیتال ضروریست بدانیم، چگونه به تحقیقات کلمات کلیدی بپردازیم تا بهترین نتایج در وبسایت، وبلاگ یا تبلیغات کلیکی برای کسب و کارها حاصل شود.
ذهن آدما در مقابل حجم زیاد اطلاعات غربالگری انجام میده. به این معنی که ذهن فقط اون دسته از اطلاعات رو می پذیره که با تجربه های قبلیش همخونی دارند. اکثر آدما شنیدن موضوعی که راجبش اطلاعاتی ندارند رو تحمل می کنند، اما تحمل شنیدن اینکه اشتباه می کنند رو ندارند. به همین دلیله که تغییر ذهنیت آدما باعث فاجعۀ تبلیغاتی میشه. در نتیجه برای جایگاه سازی برندتون سعی نکنید ذهنیت آدما رو تغییر بدید.
حتماً با خودتون میگید پس چجوری برای برندم جایگاه سازی کنم؟! جایگاه برند من چجوری تو ذهن مخاطب موندگار میشه؟
اگه می خواید پیامی به ذهن مخاطبتون منتقل کنید، باید اونقدر پیامتون رو تیز کنید که به ذهن مخاطب فرو بره. برای جایگاه سازی برند باید پیامتون کاملاً ساده باشه، پیچیدگی رو کنار بذارید. اگه دنبال تأثیر طولانی مدت پیامتون هستید، باید اون رو ساده تر از قبلش کنید. جایگاه سازی در بازاریابی کار سختی نیست به شرط اینکه، ارتباطتون با مشتری اصولی و درست باشه.
3-مهارت طراحی
امروزه بخش زیادی از بازاریابی دیجیتال با محتوای بصری انجام می شود. محتوا در تمامی پلتفرمها و رسانههای اجتماعی، زمانی که با تصاویر عالی همراه می شود، نتیجه بهتری در پی دارد. به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید بدانید چگونه محتوای تصویری خود را تولید و ویرایش کنید.
اگر توانایی طراحی بنر تبلیغاتی یا یک پست شبکههای اجتماعی در فتوشاپ را دارید، به یک نفر کمتر برای راهاندازی کمپین نیازمندید. حتی اگر بر فتوشاپ یا نرم افزارهای ادوبی مسلط نیستید، می توانید از برنامههای آسانتر مانند Canva استفاده کنید.
4-تبلیغات پولی
دورانی که فضای مجازی و تبلیغ خود در آن مجانی بود، تمام شده است. در حال حاضر، بهترین راه برای برقرای ارتباط با افراد، استفاده از شبکه های اجتماعی است. با تبلیغ خود در این شبکهها تا حد زیادی مطمئن خواهید بود که محتوای شما دیده می شود.
آشنایی با کپی رایتینگ و نحوه نگارش متون تبلیغاتی کمک زیادی به متخصص دیجیتال مارکتینگ می کند. آگاهی از مکان های مناسب برای تبلیغ شما و تسلط بر شیوه های دریافت بازخورد تبلیغات نیز مهم هستند. شما نیاز دارید که بازدهی تبلیغات را به دقت تحلیل کنید و آشنایی با شیوهها و ابزارهای آنالیز کمک قابل توجهی به شما میکند.
5-برند شخصی عالی
به عنوان یک دیجیتال مارکتر، احتمالاً چهرۀ یک برند خواهید بود. چه از طریق رسانههای اجتماعی، چه بازاریابی محتوا یا حضور در کنفرانس ها. یک حضور دیجیتال آنلاین عالی که نشان می دهد شما فردی فعال و حرفه ای هستید، بسیار مهم است. علاوه بر این، سایت های محتوایی برتر مانند مدیوم و ویرگول در ساخت برند شخصی به شما کمک می کنند.
6-وردپرس
وردپرس 25درصد از کل سایت های موجود در وب و 50-60 درصد از سهم بازارCMS ها را در اختیار دارد. نیویورک پست، TED،CNN ، TIME.com ، NBC همه از وردپرس استفاده می کنند. بنابراین وردپرس ابزاری نیست که تنها برای مشاغل کوچکی که توسعه دهنده ندارند مناسب باشد.
به احتمال زیاد، برندهایی که برای آنها کار میکنید، از وردپرس استفاده می کنند یا نیاز دارند از آن استفاده کنند. آشنایی با وردپرس و تمامی امکانات و افزونه های آن، یک مهارت عالی برای حرفۀ شغلی یک دیجیتال مارکتر است. این تخصص همچنین کمک می کند تا برای مشاغل و حرفه خود وب سایت و وبلاگ تنظیم کنید.
7-مهارت اکسل
همۀ ما، نرم افزارهای آفیس را در تمامی رزومه های سال های اخیر دیده ایم. اما در حال حاضر، با افزایش دادهها و اهمیت تجزیه و تحلیل آنها، توانایی تغییر سریع دادهها و ایجاد جداول و نمودارها بسیار مهم است. باید مطمئن شوید که مهارت اکسل شما تنها محدود به رزومه نباشد و بصورت کاربردی در آن تخصص داشته باشید.
8-بازاریابی رسانه های اجتماعی
نزدیک به یک سوم جمعیت دنیا، کاربر شبکههای اجتماعی هستند و 97درصد از شرکتها از بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده می کنند. این موضوع، بازاریابی رسانه های اجتماعی را به مهارتی ارزشمند برای یک متخصص دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده است.
بازاریابی شبکه های اجتماعی موضوعی فراتر از ارسال پست است. شما باید نحوه افزایش تعامل با کاربر در شبکه های اجتماعی مختلف را بدانید. کپی رایتینگ، نحوۀ ایجاد تبلیغات و تجزیه و تحلیل رفتار و تعامل کاربران را نیز باید بدانید. همچنین نیاز دارید، از تغییرات سریع پلتفرم ها و کاربرد هر کدام برای اهداف تجاری مختلف آگاه باشید.
9-ایمیل مارکتینگ و خبرنامه ها
بعضی ها معتقدند بازاریابی ایمیلی مرده است، اما هرگز اینگونه نیست. اکثر افراد هنوز ایمیل هایشان را می خوانند و هنوز هم روشی موثر برای دستیابی به مشتریان است. هر برند، محتوایی برای توزیع دارد و خبرنامه ایمیلی، روشی عالی و هدفمند برای دسترسی به مشتریان است.
10-تبلیغات کلیکی و گوگل ادز
برخی کسب و کارها میتوانند دسترسی مشتریان به خود و درآمدشان را از طریق تبلیغات کلیکی به شدت افزایش دهند. راه اندازی اینگونه تبلیغات برای کسب و کارها، می تواند تخصصی پردرآمد برای شما باشد. برای انجام حرفهای تبلیغات کلیکی، نیاز است با تفکری علمی و استراتژیک، کمپینهای تبلیغاتی را با گزارشگیریهای مداوم، تحلیل و بهینهسازی کنید.
11-بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO)
هدف از دیجیتال مارکتینگ، جذب بازدیدکنندگان به یک وب سیایت و تبدیل آنها به مشتری است. این تخصص، ترکیبی از هنرهای طراحی وب، کپی رایتینگ و تجربه کاربری (UX) است. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید بتوانید روشهای گوناگون را برای دستیابی به بهترین نرخ تبدیل ترافیک به مشتری بیابید.
12-اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی، هنر ایجاد وظایف خودکار برای بازدیدکنندگان وبسایت است تا در وقت شما به عنوان بازاریاب صرفه جویی شود. باید بدانید چگونه فرم تنظیم کنید و صفحات فرود و کمپین ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان وبسایت را تبدیل به مشتری کنید. این امور به تیم فروش شما برای یافتن بهترین شرایط فروش از طریق ترافیک وب کمک می کند.
13-طراحی پاورپوینت
تاکنون، کماکان کسی برنامه ای ایجاد نکرده که به طور کامل بتواند جایگزین پاورپوینت شود. به عنوان متخصص دیجیتال مارکتینگ، مهم است بدانید چگونه پاورپوینتی ایجاد کنید که فقط شامل اسلاید نباشید. شما باید یک داستان و استراتژی را با هم ترکیب کرده و به وضوح بیان کنید. باید بتوانید پروژه خود و نتایج آن را بر اساس مخاطب و رده شغلی آن، چه کارمند باشه چه یک رهبر طراحی کنید.
14-اینفلوئنسر مارکتینگ
برندها در برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها، امتیازات زیادی را در زمینه ایجاد آگاهی از برند و تولید محتوا کسب میکنند. آشنایی با نحوه برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها و تبدیل آنها از فردی ناآگاه، به یک طرفدار برند، مهارتی مهم برای یک دیجیتال مارکتر است.
15-HTML و CSS
در کنار استفاده از وردپرس و آشنایی با کپی رایتینگ و اتوماسیون بازیابی و درک CRO، دانش پایه ای CSS و HTML بسیار مفید خواهد بود. آشنایی با ویرایش کدهای وبسایت یا وبلاگ، باعث می شود تا صرفه جویی زیادی در زمان داشته باشید. این آشنایی موجب می شود تا از مراجعه به توسعه دهنده وب یا تیم محصول برند در بسیاری موارد بینیاز شوید.
16-توانایی های خلاقانه و تحلیلی
در نهایت، بازاریابی دیجیتال هم خلاق (عکاسی، نوشتن و طراحی) است و هم تحلیلی (CRO، Google Anaytics، اتوماسیون بازاریابی). برای موفقیت واقعی در بازاریابی دیجیتال، باید هنر و علم را به کار گرفته و بدانید چگونه از هر دو مهارت در کنار هم استفاده کنید.
به عنوان یک دیجیتال مارکتر زبده، باید بر 15 مهارت اول تسلط داشته باشید و آنها را با ترکیب استراتژی های خلاقانه و تحلیلی همراه کنید. در این صورت شما یک بازاریابی دیجیتالی موفق خواهید بود.