یکی از دغدغه های اصلی افرادی که مرتباً در شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام فعالیت می کنند، کپشن نویسی جذابه. با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، کاربران از این بستر برای اشتراک گذاری محتوا استفاده می کنند. شرکت های کوچیک و بزرگ هم از این طریق تبلیغات مؤثری انجام میدن و با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند.
به جرأت میشه گفت بخش مهمی از یک محتوای خوب رو کپشن تشکیل میده. کپشن ها مکمل تصاویر و ویدیوهای شما هستند. اما برای اینکه کپشن جذابی بنویسید و مخاطب رو وادار به تعامل کنید باید نکاتی رو در کپشن نویسی اینستاگرام رعایت کنید. در ادامه به این نکات اشاره می کنیم.
فهرست مطالب
کپشن نویسی :
کپشن (caption) یک کلمه ی انگلیسی به معنی عنوان یا توضیح خلاصه هست.
نوشتن یک کپشن جذاب برای مخاطبی که نهایتاً سه ثانیه برای خوندن هر پست صرف میکنه، کار آسونی نیست. احتمالاً خودتون هم تجربه کردید، کپشنهای کتابی و کلیشهای عموماً حوصله مخاطب رو سر میبرن. پس برای نوشتن یک کپشن خوب که علاوه بر خودمونی بودن، لحن رسمی هم داشته باشه، یک ساختار کلی رو باید در نظر بگیرید.
1- در دو خط، مهم ترین حرفتون رو بزنید
مهمترین مطلبی که قراره از طریق کپشن به مخاطب انتقال بدید رو در چند خط ابتدایی کپشن بگید. این چند خط اول باید جوری نوشته بشه که مخاطب برای خوندن ادامه ی کپشن که در قسمت “more” قرار گرفته، کنجکاو بشه.
درسته که کپشن های طولانی حوصله ی کاربر رو سر میبرن اما این به معنی خلاصه کردن بیش از حد متن نیست. پس بطور کلی منظور اصلیتون رو در دو خط اول بگید و منشن و نتیجه گیری و هشتگ رو در انتهای متن قرار بدید.
هیچ قانونی وجود نداره که به شما بگه کپشن باید کوتاه یا بلند باشه، ولی تأثیری که می تونید با یک جمله بذارید رو در یک متن طولانی بیان نکنید.
2- مخاطب رو تشویق به انجام کاری کنید
حتماً کپشن هایی رو دیدید که شما رو به تگ کردن دوستان یا شرکت در مسابقات اینستاگرامی دعوت میکنند. در کپشن نویسی حرفه ای متن کال تو اکشن طوری نوشته میشه که کاربر رو وادار به انجام یک فعالیت می کنه. برای این کار میتونید مثلاً از مخاطبانتون سوال بپرسید و اون هارو دعوت به گذاشتن کامنت کنید.
3- از هشتگ ها درست و اصولی استفاده کنید
اخیراً با تغییر الگوریتمهای اینستاگرام اگه بیش از حد از هشتگ پرطرفدار در انتهای کپشن استفاده کنید، اینستاگرام اون هارو به عنوان اسپم شناسایی کرده که این موضوع برای پیجتون ضرر داره. در نتیجه حداکثر چهار یا پنج هشتگ در پستهاتون به کار ببرید. ضمن اینکه هشتگ هر پست با پست قبلی باید متفاوت باشه.
4- حتماً از اموجی ها استفاده کنید
حتی جدیترین برندها و کسب و کارها هم برای خسته نشدن مخاطب از خوندن کپشن، بین جملات از اموجیها یا شکلکهای مرتبط استفاده میکنند. اینجوری کپشن جذابتر میشه و به انتقال حسی و ارتباط با مخاطب کمک میکنه.
استفاده از فراخوان های موجود در کپشن ها، احتمال به اشتراک گذاشته شدن یک پست و همراه کردن کاربران رو چند برابر می کنه. استفاده از این فراخوانها، مردم رو به جای این که فقط پستها رو ورق بزنن، به انجام یک کار تشویق می کنه پس تأثیر مستقیم کپشن های جذاب بر افزایش بازدید پیجتون رو فراموش نکنید.