چرا جایگاه سازی برند به یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کسب و کار تبدیل شده؟

جایگاه سازی

جایگاه سازی یعنی چی؟!

جایگاه سازی یعنی کسب و کارتون تو بازار جوری باشه که همه شما رو متفاوت و بهتر از رقباتون بدونند. جایگاه برند شما تو ذهن مشتری، یکی ازمهم ترین اصول بازاریابیه. برای درک بهتر این مفهوم به مثال زیر توجه کنید:

شرکت «پاک» ماست همزده رو با عنوان «ماست همزدۀ پاک» به فروش رسوند. چون مردم از اون استقبال نکردند این محصول از کالاهای تولیدی این شرکت حذف شد. چند سال بعد از اون شرکت «کاله» همون ماست همزده رو با برند «سِوِن» به بازار معرفی کرد. این شرکت به دلیل جایگاه سازی برندش تونست به موفقیت چشمگیری برسه. در نتیجه باید جایگاه برندتون رو روی فعالیتی بنا کنید که باعث بشه برند شما از رقباتون جدا بشه. برای جایگاه سازی در بازاریابی به فکر ایده های جدید باشید. با در پیش گرفتن روش های قدیمی، شانس شما برای جایگاه سازی محصولتون صفره.

 1- شما برای جایگاه سازی برندتون به یک روش جدید نیاز دارید:

امروزه دیگه بازار به راه هایی که تو گذشته برای جایگاه سازی برند کارساز بودن، نیاز نداره. تعداد محصولات خیلی زیاد شده، شرکت های خیلی زیادی وجود دارن و جایگاه سازی در بازاریابی خیلی سروصدا کرده. در حال حاضر در جامعۀ ما، ارتباطات و جایگاه سازی برند، حرف اول رو می زنند. تو این جنگل ارتباطی فقط زمانی می تونید برای رسیدن به هدف هاتون امید داشته باشید که روی هدف هاتون تمرکز کنید. برای جایگاه سازی محصولتون باید بخش به بخش پیش برید.

بیشتر بخوانید  رازهای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

جایگاه برند اون تصویریه که شما انتظار دارید مشتری موقع فکر کردن به برند شما، اون رو به خاطر بیاره.

همه ما هشتگرا در روی صفحه کلید تلفن­ های خود دیده­ ایم. شاید کمتر کسی فکر می­ کرد روزی استفاده از آن، به وسیله‌ای برای رونق فعالیت تبدیل شود.

 مقالۀ تقویت برندینگ با بازاریابی چریکی را حتماَ مطاله کنید

2- برای جایگاه سازی محصولتون، قدرت ذهن رو دست کم نگیرید:

ذهن آدما در مقابل حجم زیاد اطلاعات غربالگری انجام میده. به این معنی که ذهن فقط اون دسته از اطلاعات رو می پذیره که با تجربه های قبلیش همخونی دارند. اکثر آدما شنیدن موضوعی که راجبش اطلاعاتی ندارند رو تحمل می کنند، اما تحمل شنیدن اینکه اشتباه می کنند رو ندارند. به همین دلیله که تغییر ذهنیت آدما باعث فاجعۀ تبلیغاتی میشه. در نتیجه برای جایگاه سازی برندتون سعی نکنید ذهنیت آدما رو تغییر بدید.

حتماً با خودتون میگید پس چجوری برای برندم جایگاه سازی کنم؟! جایگاه برند من چجوری تو ذهن مخاطب موندگار میشه؟

اگه می خواید پیامی به ذهن مخاطبتون منتقل کنید، باید اونقدر پیامتون رو تیز کنید که به ذهن مخاطب فرو بره. برای جایگاه سازی برند باید پیامتون کاملاً ساده باشه، پیچیدگی رو کنار بذارید. اگه دنبال تأثیر طولانی مدت پیامتون هستید، باید اون رو ساده تر از قبلش کنید. جایگاه سازی در بازاریابی کار سختی نیست به شرط اینکه، ارتباطتون با مشتری اصولی و درست باشه.

قدرت ذهن در جایگاه سازی

3- برای جایگاه سازی برندتون مسائل رو درونی کنید:

 اگه می خواید در مورد مزایا یا جایگاه سازی محصولتون با مخاطب ارتباط برقرار کنید، باید مسائل رو درونی کنید.

بیشتر بخوانید  تاثیر کرونا بر بازاریابی و دنیای دیجیتال مارکتینگ

درونی کردن مسائل یعنی چی؟!

یعنی برای نفوذ به ذهن مخاطب، نه لازمه درون ذهن خودتون رو جست و جو کنید نه درون محصولتون رو. برای ثبت کردن جایگاه برندتون، فقط کافیه درون ذهن مشتری رو جست و جو کنید. برای جایگاه سازی برندتون در قدم اول باید از علایق مشتری ها باخبر باشید. در ارتباط با مشتری سعی کنید به جای حرف زدن، بیشتر گوش بدید تا بفهمید تو ذهن مشتری چی می گذره.

یکی از اصول مهم برای جایگاه سازی در بازاریابی اینه که، همیشه حق با مشتری شماست. علایق مشتری باید اولویت شما باشه.

جایگاسازی3

یکی از اصول مهم برای جایگاه سازی در بازاریابی اینه که، همیشه حق با مشتری شماست.

4- جایگاه برندتون رو در ذهن مخاطب پررنگ کنید:

یکی از دلایل مهمی که باعث میشه پیام های تبلیغاتی یا جایگاه برند ما گم بشه، تعداد رسانه هاست. این رسانه هارو خودمون برای برطرف کردن نیاز های ارتباطیمون اختراع کردیم. مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و غیره…

به طور کلی امروزه هرچیزی که حرکت میکنه حامل یک پیام تبلیغاتیه. بدن خود ما هم به یک تابلوی تبلیغاتی متحرک برای محصولات آدیداس، گوچی و غیره تبدیل شده. همین شرکت ها با این ایده، جایگاه برندشون رو در ذهن مشتری ها ثابت کردند.

مسئله ای برای جایگاه سازی برندها وجود داره!

 مسئله اینه که ذهن آدم نمی تونه بیش از اون چیزی که عادت داره این تبلیغات رو جذب کنه. بخاطر سپردن مطالب فقط تا یه حدی امکان پذیره. برای جایگاه سازی محصولتون، باید توانایی برآورده کردن انتظارات مشتری رو داشته باشید.

بیشتر بخوانید  استفاده از ‌محتوای بصری برای افزایش بازدید سایت

توانایی ذهن مشتری رو برای جذب مطالب و جایگاه سازی برندتون در نظر بگیرید. تبلیغ باید در حدی جذاب باشه که تو ذهن مشتری نقش ببنده. دلیل دیگه ای که باعث میشه پیام تبلیغاتی ما گم بشه، تعداد زیاد کالاهای موجود تو بازاره. اینجاست که اهمیت جایگاه سازی در بازاریابی مشخص میشه.

حتماً اینجا این سوال براتون پیش میاد که چطور ذهن یک انسان معمولی، از عهده این حجم زیاد از پیام های تبلیغاتی برمیاد؟!

یا چطور بین این حجم زیاد از محصولات، میشه جایگاه سازی برند انجام داد؟!

برای جایگاه سازی محصول، چجوری میشه این همه رقیب رو کنار زد؟!

طبق تحقیقات روی مغز انسان، مشخص شده در مغز پدیده ای به نام «اضافه بار حسی» وجود داره. طبق اون انسان فقط می تونه میزان محدودی از اطلاعات و احساسات رو دریافت کنه. اگه این میزان از حد خاصی بیشتر بشه مغز دچار گنگی میشه. وقتی در حال عبور از خیابونید و هم زمان مشغول صحبت کردن با تلفن همراهتون هستید رو در نظر بگیرید. ذهن شما فقط میتونه صداهایی که از تلفن همراه میشنوه رو جذب کنه. صدای بوق ماشین ها و غیره، توسط ذهن حذف میشن و شما توجهی به اون ها ندارید.

روزانه هزاران پیام تبلیغاتی به ذهن مشتری ها وارد میشه. جنگ ما با رقبا بر سر اینه که کی میتونه از ذهن مشتری ها سهمی داشته باشه.

و در نهایت نکته ی اصلی که باید بدونید اینه که اگر می خواید تبلیغات مؤثری داشته باشید باید از جایگاهتون پایین بیاید و در مسیری قرار بگیرید که مشتری احتمالیتون در اونجا قرار داره.

اشتراک گذاری مقاله:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست