راز موفقیت بازاریابان بزرگ چیست؟

راز بازاریابان بزرگ

اگرچه بازاریابی در نگاه عوام مفهوم پیچیده ای نیست و به نوعی آن را برابر با تبلیغات می دانند! ولی این تصور در مورد بازاریابی و علم مارکتینگ چندان تعریف درست و رسایی نیست. بازاریابی علمی است که باعث تولید بزرگترین تجار جهان و کسانی شده که اصطلاحاً سرمایه دار محسوب می شوند. صرف اینکه شخصی به منظور توسعه کسب و کارش آن را به دیگران معرفی کند و به هر شکل نامی از خودش برجا می گذارد تعریف درستی برای آن نیست.

اگرچه این مرحله جزئی از این علم بوده و باید اجرا شود ولی چند مورد دیگر نیز در تعریف بازاریابی اهمیت دارند:

  1. چگونه اجرا شدن آن
  2. علم شناخت مخاطب
  3. علم برقراری ارتباط با دیگران
  4. تأثیرگذاری در روند تجارت.

 و بسیاری مفاهیم دیگر هست که باید از دید این مبحث بررسی شود و نسبت به آن تصمیمات درستی اتخاذ شود. یک اشتباه تکراری! شما نمی توانید مخاطبی را که مشتاق نیست راضی کنید.

بازاریابی موفق چه زمانی اتفاق می افتد؟

بازاریابی موفق زمانی اتفاق می افتد که یک تولید کننده، شرکت خدماتی و یا هر کسی که برای بار اول با مشتری ارتباط برقرار می کند؛ بتواند مشتری را به خرید و یا استفاده از خدمات این شرکت مشتاق کند. شاید بارها و بارها برای خودتان پیش آمده باشد که شخصی با شما تماس می گیرد و از کالا و یا خدماتی صحبت می کند که یا شما اشتیاقی به شنیدن راجع به آن ندارید. و یا اصلاً نیازی به آن ندارید؛ و با این تماس تنها اتفاقی که افتاده است نقش بستن یک نمره منفی در ذهن شما برای برندی است که، تماس گرفته است.

 

برایان تریسی

چگونه یک بازاریابی موفق اتفاق می افتد؟

بسیاری از برندها با شیوه های ممتاز و صحیح بازاریابی ابتدا و حتی قبل از ورود محصولشان به بازار ذهن مخاطب را آماده سازی می کنند؛ و نیاز مخاطب را به این وسیله یادآوری می کنند. زمانی که احساس نیاز برای فرد به وجود بیاید و نام برند در ذهن وی به عنوان چیزی که به آن نیازمند است نقش ببندد؛ بقیۀ مراحل کار چندان سختی نیست. کافی است تا با کمک راههای ارتباطی مخاطب را در مسیری قرار دهید که به محصول و یا خدمات شما منجر می شود.

بیشتر بخوانید  2 نکته ی مهم در انتخاب اسم برند
مشتریان وفادار بهترین عامل در بازاریابی موفق

شما به عنوان یک برند زمانی موفق خواهید بود تا حتی فروش در زمان بحران را مدیریت کنید که:

  1.  مخاطبانتان را همواره دوست خودتان بدانید
  2. به طور مستمر در تلاش برای برآورده کردن خواسته ها و نیازهای مشتریانتان باشید

  این به معنای کلمه می تواند یک تجارت مستمر چه تجارت الکترونیک و چه تجارت رودررو را رقم بزند. در واقع هدف از بازاریابی و رسیدن به بازاریابی موفق دست یافتن به مشتریان وفادار است.

زمانی خواهد آمد که شما با مشتریان وفادارتان می توانید گستره وسیعی از مشتریان بالقوه را فراهم کنید. اینکه در مراحل اولیه چطور می توانیم شروع به جذب مشتری و پس از آن ساختن مشتریان وفادار کنیم، جزئی از علم و شیوه های بازاریابی است.

مانند:
  1. سنجش نیازهای مخاطبان
  2. ارتباط مستمر با آنها
  3. نظرسنجی در مورد پیشرفتها، کمبودها و آنچه در حال حاضر به عنوان محصول و یا خدمات ارائه شده
  4. و همچنین نطرسنجی دربارۀ آنچه در آینده قرار است به عنوان محصول و یا خدمات ارائه شود و مورد بازاریابی قرار بگیرد

اینها مواردی هستند که می بایست در یک کانون بازاریابی موفق اجرا شود. یک مشتری خوشحال، کسی است که به یک شاخه بزرگ از مشتریان تبدیل می شود.

به قول گای کاواساکی (نویسنده : افسونگری / هنر شروع)

” زمانی که مردم را افسون میکنید؛ هدف شما پول درآوردن از آنها و یا خرید کالای شما نیست. بلکه هدف شما شگفت زده کردن آنهاست. ”

همه چیز در خدمت بازار

در واقع تمامی بدنه یک شرکت و یا کارخانه باید در خدمت مارکتینگ و بازاریابی چه در حال و چه در آینده باشد. فروش یک فرآیند است.  برخی شرکتها تنها یک مرکز به عنوان مرکزی مجزا در واحد فروش و بازاریابی ترتیب می دهند و کل بار را بر دوش همین قسمت می گذارند؛ این کار درست نیست. اگر تولید خوب صورت نگرفته باشد، اگر برند برای خود تولید کننده و کارمندان آن محبوب نباشد و اگر تمامی بدنه نام برند را به نوعی به دوش نکشند؛ از آرم تبلیغاتی گرفته تا روپوش پرسنل و لوگو کامپیوتر های اداره و بقیه موارد که به سادگی نمی توان در علم برندینگ و شخصیت سازی از آن گذشت، شما یک بازاریابی موفق را تجربه نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید  اسرار تبلیغات ماندگار
راز بازاریابان موفق
مشتری های هوشیار

احترام به حقوق مصرف کننده اولین گام بازاریابی موفق است.  و در مرحله بعد صداقت از جمله مواردی هستند که نمودار بازاریابی و بازاریابی موفق و یا ناموفق را رقم می زنند. مشتریان شما به شدت هوشمند و هوشیار هستند؛ عدم صداقت شما به معنای از دست دادن آنها و از دست دادن مشتری های وفادار است.

زمانی که صحبت از مشتری وفادار می شود بحث تنها یک خریدار نیست بلکه مشتری وفادار به معنای کسی است که معرف شما به دیگران نیز خواهد بود.

آمار و تحقیقات نشان داده اند; مشتریانی که برای اولین بار از شما خرید می کنند به احتمال بسیار زیاد در دفعات بعد هم به شما مراجعه می کنند و این مسیر برای آنها باز خواهد ماند ولی شرط این بازگشت همان احترام به مشتری هاست.

به گفته مالوری لوسیک (سخنران شرکت فیسبوک):
” مردم به اشتراک میگذارند، میخوانند و بیشتر درگیر محتوایی میشوند که توسط دوستان و آشنایانشان به اشتراک گذاشته میشود. افرادی که می شناسند و باورشان دارند. ”
 مشاوره به جای مبالغه

اغراق در تبلیغ و بزرگ نمایی یک محصول از طرف فروشنده، شاید بتواند برای یک بار مشتری را راضی به خرید کند؛ ولی اگر مشتری با عدم صداقت شما و در واقع مبالغه روبه رو شود عملاً از بازگشت به سمت شما خودداری می کند. این امر به بدنه بازاریابی و مارکتینگ شما ضربه می زند. صداقت و اطمینان دو گزینه مهم و اصلی در راه به دست آوردن مشتریان وفادار است. وقتی شما به محصولتان اعتماد دارید و آن را مختص مشتری تهیه کنید؛ وقتی آن را به مشتری معرفی می کنید هدف فقط سود نیست؛ مشتری از محصولتان لذت خواهد برد چرا که این محصول نیازهای او را رفع می کند. و این امر خودبخود باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید  مؤثرترین بیلبورد اهواز برای کسب و کار شما
این سخن از دیوید میران اسکات (نویسنده : قوانین جدید بازاریابی و روابط عمومی) را فراموش نکنید که می گوید:

 ” به جای تمرکز بر یک کانال انتقال اطلاعات؛ بازاریابی اینترنتی در حال انتقال حجم وسیعی از اطلاعات درست در زمان مناسب به شخص خریدار که نیاز دارد است ”

در این مقاله به آنچه در رأس آموزش بازاریابی و مارکتینگ صحیح قرار گرفته پرداختیم. قطعاً جزئیات بسیار مهمی در برندینگ و بازاریابی هست که ضامن بقای شما در بازار خواهد بود.

اگر می خواهید بازاریابی موفقی داشته باشید و همیشه و در هر شرایطی فروشتان را داشته باشید ( فروش در شرایط بحران ، در شرایط عادی و در شرایط ایده آل )؛ درباره بازاریابی، نحوه انجام آن، شخصیت سازی و پرداختن به همه آنچه که مربوط به تجارت در سطوح بالاست آموزش ببینید و وارد جامعه ای شوید که شما را به غولهای شکست ناپذیر تبدیل کند.

اگر بزرگ بیندیشید، بزرگ خواهید بود و اگر به کوچک بودن و تنها گذر زمان بیندیشید آنچه به دست خواهید آورد همان گذر زمان است.

قطعاً شما که به خواندن این مقاله علاقمند بودید به یادگیری راهها و شیوه های زیبای بازاریابی و آموزش بازاریابی نیز علاقه خواهید داشت. چراکه هر بازاریاب زمانی به موفقیت دست پیدا خواهد کرد که خودش بیاموزد و یک تیم آموزش دیده و متخصص داشته باشد؛ و این به معنای قرارگیری در مسیر موفقیت شماست.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست