تقویت برندینگ با بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

هر وقت اسم بازاریابی و برندینگ به گوش شما برسد فوراً در ذهن خود به فکر تبلیغات رسانه‌ای و بیلبورد‌های خیابان‌ها خواهید افتاد. اما کافیست به تصاویر پایین نگاه کنید تا بدانید این همه ماجرا نیست! روش‌های خلاقانه‌تری وجود دارند که نه تنها بر ذهن مشتری هک می‌شوند، بلکه باعث می‌شوند مشتریان فرد به فرد به یکدیگر منتقل کنند، به این شیوۀ خلاقانه که با کمترین هزینه‌ها هم قابل انجام است بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی(guerilla marketing)  می‌گویند. در ادامه این مقاله سعی بر معرفی بازاریابی چریکی داریم همچنین به تأثیر بازاریابی چریکی بر برندینگ خواهیم پرداخت و در پایان نیز تفاوت بازاریابی چریکی را با سایر بازاریابی‌های سنتی خواهیم گفت تا اگر از صاحبان شغل هستید بتوانید انتخاب خوبی را داشته باشید. بنابراین تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نمونه‌هایی از بازاریابی چریکی
نمونه‌هایی از بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که به صورت غیر معمول به ارتقا یک محصول یا خدمات کمک می‌کند. لازم به ذکر است تأثیر بازاریابی چریکی بر برندینگ محصولات بسیار زیاد است که در بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم. بازاریابی چریکی از شیوه‌های متعددی برای رسیدن به جلب توجه مشتری استفاده می‌کند که تمامی این روش‌ها به دو  اصل مهم پایبند هستند:

  1. صرف هزینه کم
  2. خلاقیت بالا

هدف بازاریابی چریکی این است که مردم نام برند شما نه در تبلیغات تلویزیونی بلکه به روشی کاملاً متفاوت که مدت‌ها در خاطرشان خواهد ماند ببینند. نتیجۀ بازاریابی چریکی می‌تواند بازاریابی ویروسی و دهان به دهان باشد که نام برند شما آن‌قدر متفاوت بیان می‌شود که خود افراد به هم اطلاعات می دهند، یا به عبارتی نقل مجلس می‌شود!

بیشتر بخوانید  اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه تأثیری بر کسب و کار شما داره؟

چند تاکتیک خلاقانه که به برندینگ شما کمک می‌کند:

  • برچسب‌ها: برچسب‌های تبلیغاتی که هر جایی ممکن است چسبانده شود یا حتی استیکر‌هایی که به شما داده می‌شوند تا خودتان روی وسیله‌هایتان بچسبانید. شاید در نگاه اول چندان خلاقانه به نظر نرسد اما جالب است بدانید شرکت reddit که بیشتر ما حداقل یک‌بار در اینترنت به آن سر زده‌ایم و لگوی جذاب آن را دیده‌ایم شهرت خود را از این روش و ابتدا تنها با 500 دلار به دست آورده است!
  • طراحی معکوس: در این روش به جای آنکه یک فضای شهری مثلاً بیلبورد را برای طراحی تبلیغاتی خود اختصاص دهند به جای دیوار‌ها و خیابان‌های چرک آن‌ها را با طراحی‌های خود زیبا می‌کنند. نمونه این طراحی‌های خلاقانه خط‌های عابر پیاده است که به سیب‌زمینی سرخ شده‌های مک دونالد تبدیل شده‌اند یا صندلی‌هایی که شکلات‌های خوشمزه کیت کت هستند!
مک دونالد و کیتکت
نمونه‌هایی از طراحی معکوس شرکت مک دونالد و کیتکت

 

  • بازاریابی مفهومی:  بازاریابی چریکی را نباید تنها در کوچه خیابان‌ها و طراحی‌های شهری پیدا کرد بلکه در چاپ یک مجله یا تراکت هم می‌تواند از بازاریابی چریکی بهره گرفت. به عنوان مثال به طراحی مجله که در عکس زیر آمده است نگاه کنید! این مجله برای ترویج کاهش وزن است اگر هر نکته از مطالب کاهش وزن را بخواند و خط آن را تا بزنید به یک زن خوش اندام تبدیل می‌شود که به شیوه ماندگار و جالب مفهوم اهمیت لاغری را می‌رساند.
نمونه‌ای از بازاریابی مفهومی در مجله لاغری
نمونه‌ای از بازاریابی مفهومی در مجله لاغری
    • راه اندازی کمپین‌ها: این نوع از بازاریابی چریکی که در دسته بازرایابی وایرال (ویروسی) هم قرار می‌گیرد، شامل برپایی کمپین‌هایی است که شاید در نگاه اول مردمی به نظر برسند اما 100 درصد مردمی نیستند و توسط مالکین شرکت‌ها صورت می‌گیرند. در این کمپین‌ها مردم را در رسانه‌های اینترنتی و غیراینترنتی به انجام کاری خوب دعوت می‌کنند. برای نمونه می‌توان به برگزاری کمپین آپارات اشاره کرد که در ترافیک‌های تهران افرادی به تبلیغ کمپین تماشای فیلم در ترافیک می‌پردازند.
    • قرار دادن محلی خلاقانه برای تبلیغات: مردم عادت دارند در تلویزیون روزانه تبلیغات زیادی را ببینند. اما اگر آن‌ها در مکان و زمانی که اصلاً انتظارش را ندارند با تبلیغاتی رو به رو شوند قطعاً بیشتر در خاطرشان خواهد ماند. مثلاً زمانی که کیکی را سفارش داده‌اند وقتی آن را برش می‌دهند با قطعه‌ای مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده «فصل جدید سریال ما در تاریخ 12 ژوئن 2019 منتشر می‌شود.» این ایده‌ای است که عوامل سریال فرار از زندان در بازاریابی چریکی خود استفاده کردند. وقتی مشغول تماشایی فیلمی هستید نوشیدنی با برندی خاص نوشیده می‌شود که توجه شما در طول فیلم را قطعاً جلب خواهد کرد که این هم نوع دیگری از بازاریابی چریکی است.
    • استفاده مفید از فضاهای موجود: باید تلاش کنیم تا مشتریان از محصولات ما استفاده کنند اما نه به روش‌های سنتی مثلاً پخش یک اِشانتیون از محصول‌مان، بلکه باید دنبال راهی خلاقانه‌تر باشیم. مثلاً ikea در ایستگاه‌های اتوبوس به جای صندلی‌های رایج از مبلمان خودش استفاده کرده است! تا مردمان بدون آنکه دنبال این محصول باشند از این برند استفاده کنند!
IKEA
استفاده خلاقانه IKEA از بازاریابی چریکی

 

بیشتر بخوانید  راز موفقیت بازاریابان بزرگ چیست؟

همکاری با برندهای غیر منتظره: می‌توان برای تبلیغ محصول خود از برند دیگری استفاده کنید که مشتریان منتظر آن نبوده‌اند برای مثال خمیر دندان کولگیت با یک پیتزافروشی قراداد بست تا بسته‌های دیلوری پیتزاها به گونه‌ای باشد که داخل بسته‌ها شبیه دهان بود که روی بسته‌ها پیغامی نوشته شده است که تنفس شبانگاهی شما با صبحگاهی‌تان یکی نیست.

تبلیغات خمیردندان-colgate
تبلیغات خمیر دندان کولگیت در جعبه‌های پیتزا

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی چریکی

برخلاف بازاریابی سنتی که اصل آن تبلیغات پرهزینه در تلویزیون و بیلبورد‌ها است، این روش مناسب برای استارتاپ‌ها است که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای بازاریابی خود داشته باشند. همچنین هدف از کسب و کار سنتی، فروش و کسب پول است در مقابل هدف از بازاریابی چریکی ارتباط مستقیم با مشتریان و کسب سود می‌باشد.یکی دیگر تفاوت‌های بازاریابی سنتی با بازاریابی چریکی این است که در بازاریابی سنتی روابط یک طرفه است در حالی که در بازاریابی چریکی رابطه دو طرفه با مشتری برقرار است مانند برگزاری کمپین‌ها که پیش‌تر به آن اشاره شده است. شیوه‌های بازاریابی سنتی بر اساس حدس و گمان عمل می‌کنند اما قوانین بازاریابی چریکی بر اساس قوانین حاکم بر رفتار مشتریان است و بر پایه یقین استوار است.

بیشتر بخوانید  اهمیت موبایل مارکتینگ در توسعۀ کسب و کار

حتماً تا به اینجای کار با بازاریابی چریکی و تفاوت‌های آن با بازاریابی سنتی آشنا شده‌اید. حالا اگر شما از صاحبان شغل و مارکت هستید، خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام روش جذاب‌تر و تأثیرگذار‌تر می‌باشد. می‌توانید بهترین گزینه را برای برندینگ خود استفاده کنید.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست