تبليغات BTL، پلتفرمي است كه مشتريان ميتوانند به وسيله آن با تبليغات هدفمند آشنا شده و برند شما به وسيله اين نوع تبليغات به بالاترين حد خود ارتقاء مييابد.
تبليغات BTL براي كدام كسب و كارها مناسب است؟
- خانه
- chevron_right
- بازاریابی
- chevron_right
- تبليغات BTL براي كدام كسب و كارها مناسب است؟
تبليغات BTL تبليغات برجستهاي بوده و اكثر كسب و كارها از این نوع تبلیغات استفاده می کنند. اگرچه بازاريابها با تبليغات بي تي ال آشنا هستند ولي اصطلاح جديدي است كه همه كسب و كارها، آن را نميشناسند.
تبليغات BTL، پلتفرمي است كه مشتريان ميتوانند به وسيله آن با تبليغات هدفمند آشنا شده و برند شما به وسيله اين نوع تبليغات به بالاترين حد خود ارتقاء مييابد. تبلیغات بی تی ال دقیقا روی مشتری تمرکز میکند و روشی مستقیم است به معنای دیگر، این نوع تبلیغات متمرکز بر حلقه مشخصی از مشتریان است.
تبليغات بي تي ال در مقياس كوچك مورد استفاده قرار ميگيرد. شما با تبليغات BTL ميتوانيد مشتريان جديدي را بدست آورده و برند خود را مطرح كنيد.
با نگاهي به گذشته متوجه ميشويم كه روشهاي تبليغاتي به گونه ديگری بوده است و اكنون هوشمندانه و هدفمند شده است. در آن زمان تبليغات ATL يا تبليغات خطي بيشتر استفاده ميشد و تبليغات BTL آن چنان محبوب نبود و اين كه بتوان با مشتري، رابطه محكمي را برقرار كرد وجود نداشت. با نگاهي به فعاليت تبليغاتي مدرن متوجه ميشويم كه تبليغات بي تي ال عميقتر شده و بايد آنها را شناسايي و كشف كرد. در واقع تبليغات بي تي ال و روشهاي بازاريابي به برند شدن كسب و كارهاي امروزي كمك ميكند.
نمونه ای از تبلیغات BTL
فهرست مطالب
مهمترين فعاليتهاي تبليغات BTL
-
برندسازي
در شرايطي كه بين فروشنده و مشتري ارتباطات صميمانهاي وجود ندارد، برندسازي فقط از طريق مشتريمداري ميتواند عملي شود. برندسازي نسبت به ساير فعاليتهاي تبليغات بي تي ال، مهمترين فعاليت محسوب ميشود. ايجاد روابط صميمانه با مشتري سنگ بناي تبليغات بي تي ال به شمار ميرود. نظرسنجي مشتريان و تاييد برند و روابط بلندمدت با مشتريان، همگي در اين مقوله جاي دارند.
-
تبليغات برند
تبليغات برند گستردهتر است. شما با تبليغات BTL ميتوانيد برند خود را به انحصار خود درآوريد و به صورت گستردهتر تبليغ كنيد. تاسيس شركت در مراكز تجاري، تبليغات برند و استفاده از بخشهاي مختلف شركت باعث ميشود كه برند شما در دنياي تجارت خاص به نظر برسد.
-
بازاريابي
بازاريابي بر جذابيت بصري شركت ميافزايد. بازاريابي، بازوي تبليغات بي تي ال بوده و باعث ميشود كه محصولات شركت در بازار هميشه در معرض ديد مشتريان هدف قرار داشته باشد. فعاليتهاي ابتكاري و خاص بازاريابي در تبليغات BTL، بسيار قدرتمند بوده و موجب ميشود كه روز به روز بر مزيت برند افزوده شود.
بازاريابي تلفني، برگزاري نمايشگاه و محصولات اِشانتيوني و هديه محصولات به مشتريان بالقوه براي استفاده از محصولات از ديگر روشهاي تبليغات BTL به شمار ميرود.
تبليغات زير خط
تبليغات BTL متمركز بوده و فقط مشتريان هدف مدنظر هستند. شما بايد با توجه به ويژگيهاي جمعيتي و روانشناختي آنها، محصولات خود را معرفي كنيد. بايد متناسب با هر گروه از مشتريان، شخصيسازي كرده و به اهداف خود دست بيابيد.
مهمترين فعاليتهاي BTL
- تبلیغات محيطي: بيلبوردها و بنرها و غيره
- بازاريابي مستقيم: ارسال SMS و ايميلهاي تبليغاتي، درج محتوا در شبكههاي اجتماعي و توزيع كاتالوگ محصولات
- حمايت مالي: رويدادها و انواع و اقسام مسابقات
- روابط عمومي: كنفرانسهاي خبري و بازاريابي ويروسي
- تبليغات فروشگاهي: بازاريابي بصري، خرده فروشي، نمونهبرداري و تبليغات فروش
در تبليغات زيرخط شما ميتوانيد تبليغات خود را كنترل كرده و ديگر اين نوع فعاليتها را برونسپاري نكنيد. بنابراين اين نوع تبليغات در مقايسه با ساير روشها، ارزان است.
نيازها و اولويتهاي بازار هدف، مبناي تبليغات BTL به شمار ميرود. بنابراين ميتوانيد تاثيرگذاري فعاليتهاي و ميزان بازگشت سرمايه نيز ارزيابي كنيد.
مهمترين نمونههاي تبليغات BTL
- تبليغات فروش
- بازاريابي مستقيم و ارسال مستقيم محصولات به مشتريان بالقوه
- بخش روابط عمومي شركت
- حمايت
- فروش شخصي
- برندينگ و بازاريابي
- بستهبندي محصولات
- بازاريابي تلفني
- شركت در نمايشگاهها
در تبليغات زير خط محصولات به عوض اين كه از رسانههايي مانند راديو، تلويزيون، بيلبورد و گاهي اوقات به صورت چاپي تبليغ شود، از رسانههاي ديگري به مشتريان هدف معرفي ميگردد. مهمترين روشهاي تبليغات اين روش شامل ارسال مستقيم محصولات به مشتريان، شركت در نمايشگاهها، ارائه كاتالوگ محصولات و بازاريابي محتوايي است كه از طريق موتورهاي جستجو به انجام ميرسد. تبليغات زير خط ارزان بوده و در مقايسه با ساير روشها، متمركز است.
درك تبليغات زير خط
در تبليغات زير خط به عوض توجه به حجم عظيمي از مشتريان، مشتريان هدف مورد توجه قرار ميگيرند. در تبليغات زير خط تعداد مشتريان كم است و حتي ميتوان مخاطبان را به صورت گزينشي انتخاب كرد. در اكثر مواقع، بازاريابها، براي شناسايي مشتريان هدف، تحقيقات گستردهتري انجام ميدهند و حتي با ارائه پرسشنامه، آنها را نسبت به خريد محصولات ترغيب ميكنند. كليه مشخصات و ويژگيهاي جمعيتي مشتريان هدف، شناسايي ميشود. شما ميتوانيد متناسب با ويژگيهاي جمعيتي هر گروه از مشتريان؛ تبليغات خود را با روشهايي مانند ارسال مستقيم محصولات به درب منزل، ملاقات رو در در رو، فروش محصول در نمايشگاههاي تجاري و بازاريابي محتوايي، شخصيسازي كنيد.
در تبلیغات بی تی ال شما میدانید برای چه گروهی تبلیغ میکنید.
مزاياي تبليغات زير خط
هزينه پايين تبليغات مهمترين مزيت تبليغات زير خط به شمار ميرود، در حالی که تبليغات راديويي و تلويزيوني بسيار پرهزينه بوده و ارسال مستقيم محصولات به درب منزل مشتريان و بازاريابي محتوايي، ارزان و به صرفه است. هزينه تبليغات را در این روش ميتوان كنترل كرد.
علاوه بر اين شما در تبليغات زير خط ميتوانيد براحتي كليه مكالمات و ايميلهای خود را بخاطر آورده و دوباره مشتريان بازار هدف خود را پيگيري كنيد. در حالي كه در تبليغات راديويي و تلويزيوني چنين امكاني وجود ندارد. شما ميتوانيد نحوه آشنا شدن مشتريان با كسب و كار خود را از مشتريان بپرسيد. از طرف ديگر شما با ايميل ماركتينگ و بازاريابي محتوايي ميتوانيد كليك هر يك از مشتريان بازار هدف خود را شناسايي كنيد تا جزئيات دقيقتري را بدست بياوريد.