تولید محتوای الکترونیکی چیست؟ مجموعهای از محتوا است که برای پلتفرمهای الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و … تولید شده است.
تولید محتوای الکترونیکی بخش مهمی از استراتژی دیجیتال است. هر نوعی از محتوا که شما تولید میکنید از جمله خبرنامههای الکترونیکی، مقالههای سفارشی، پستهای وبلاگ، مطالعات موردی و موارد دیگر باید با دقت طراحی شود تا چشم اندازهای خود را به برند شما منتقل کند و باعث رونق کسب و کار و افزایش درآمد شود.
فهرست مطالب
ویژگیهای تولید محتوای الکترونیکی
یکی از مهمترین ویژگیهای تولید محتوای الکترونیکی این است که این محتوا اشتراکپذیر است. یعنی به دلیل اینکه این محتوا در سایت و شبکههای اجتماعی منتشر میشود میتوان از مخاطبین آن بازخورد گرفت و در خصوص ادامه تولید چنین محتوا و یا قطع تولید آن تصمیم گرفت.
همچنین مخاطبین میتوانند این محتوا را برای افراد بیشتری به اشتراک بگذارند و به سرعت آمار مطالعه آن را بالا ببرند. از این محتوا میتوان برای بازاریابی، رونق کسب و کار و افزایش درآمد استفاده کرد.
چرا که میتوانند به سرعت در نظر مخاطبان بیشتر قرار بگیرند. میتواند ارزش آفرین باشد و اعتبار برند را افزایش دهد. محتوایی که شما در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید میتواند فرهنگ برند و پشت پرده ساخت محصولات شما را به مخاطب نشان دهد. این مسئله میتواند باعث افزایش محبوبیت برند و توجه به نوع کسب و کارتان شود.
یک محتوای عالی میتواند شور و اشتیاق شما و کارکنان تان را برای تولید محصول و کالای جدید به مخاطبان نشان دهد.
از ویژگیهای تولید محتوای الکترونیکی اشتراکپذیر بودن آن است
ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی
در ادامه مقاله 12 ابزار تولید محتوای الکترونیکی معرفی خواهند شد.
1- Canva
یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تولید محتوای الکترونیکی است. سیستم قدرتمند آن به ایجاد انواع تصاویر کمک میکند.
2- Evernote
پلتفرم الکترونیکی است که به عنوان یک دفترچه یادداشت کار میکند. شما میتوانید هر نوع محتوا را برای کار بر روی آن یا برای دسترسی در زمان بعد ایجاد کنید.
3- Fotojet
برنامهای است که برای خلق آثار هنری تصاویر را تبدیل کرده و در آنها تغییر و تحول ایجاد میکند. این یک ابزار برای تولید محتوای الکترونیکی است.
4- Google Drive
برنامهای است از شرکت گوگل که فضای ابری با حجم زیاد در اختیار کاربر قرار میدهد تا هرگونه محتوای تولید شده از عکس، فیلم و صدا را در آن ذخیره کند.
5- Infogram
برنامهای است که افراد میتوانند محتوای خود را به صورت اینفوگرافیک بسازند و منتشر کنند.
6- Landing Optimizer
با کمک این برنامه میتوان محتوا را به راحتی و آسانی برای صفحات لندینگ سایتها ایجاد و منتشر کرد.
7- PiktoChart
یکی دیگر از برنامههایی است که میتوان با آن اطلاعات و محتوای خود را به صورت اینفوگرافیک ساخت و منتشر کرد.
8- Slideshare
یکی از ابزارهای مفید برای کسب و کارهایی است که تمایل دارند تا اطلاعات و محتواهای خود را به صورت اسلاید بسازند و در جلسات مختلف ارائه دهند.
9- MDirector
یک ابزار خوب برای انجام بازاریابی ایمیلی است.
10- Storify
یک ابزار مناسب برای برگزاری کمپینهای تبلیغاتی با کمک محتوای مبتنی بر هشتگ و وبلاگ نویسی است.
11- Thinglink
با کمک این ابزار میتوان تصویر، ویدیو و تصاویر واقعیت مجازی 360 درجه ساخت و با کمک ویرایشگرهایی که دارد آنها را ویرایش کرد.
12- Videolean
یک ابزار دیگر برای ایجاد محتوای دیجیتال در فرمت ویدیوی دیجیتال است. این یکی از ساده ترین و قابل دسترس ترین روشهای ایجاد فیلمهای حرفهای را ارائه میدهد.
ابزارهای زیادی برای تولید محتوای الکترونیکی وجود دارد
لزوم تولید محتوای الکترونیکی در رونق کسب و کارها
تولید محتوای الکترونیکی به شرطی باعث موفقیت و رونق کسب و کارها میشود که آنها گامهایی را طی کنند. در ادامه مقاله این گامها را بررسی خواهیم کرد.
- هدف خود را تعیین کنند. انواع مختلف محتوا برای اهداف متفاوتی تولید میشوند. با تعیین هدف در ابتدای فرایند ایجاد محتوا، میتوانید به نتایج مورد نظر برای رسیدن به اهداف تعیین شده برسید.
- محتوای مفید و با کیفیت تولید کنید. در ایجاد محتوای دیجیتال، قاعده کلی این است که محتوایی که تولید میکنید باید مفید و مرتبط با مخاطب هدف باشد. محتوایی که مفید و جذاب باشد خواننده آن را برای نزدیکان و آشنایان خود به اشتراک میگذارد.
- محتوای خود را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید. انتشار محتوای دیجیتال مفید و آموزنده در شبکههای اجتماعی به دستیابی به اهداف تعیین شده در کمپینهای تبلیغاتیتان کمک میکند. محتوایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، باید منحصر به فرد و دست اول باشد تا دنبالکنندگان شما به آنها علاقمند شوند و در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.
- در محتوای خود از عکس و ویدیو استفاده کنید. به طور کلی درصد تاثیرگذاری محتوای تولید شده در میان مخاطبین چه در سایتها و چه در شبکههای اجتماعی که دارای عکسهای جذاب و ویدیوهای آموزنده باشد، بیشتر است.
- سئو محور باشد. اگر محتوایی که خلق میکنید سئو محور باشد و مورد توجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار گیرد، ترافیک ورودی سایتتان افزایش پیدا میکند و مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد.
- محتواهای خود را تجزیه و تحلیل کنید. یکی از مزیتهای محتوای الکترونیکی و دیجیتال این است که پیگیری و تجزیه و تحلیل آن آسانتر است. برای اینکه بدانید که تا چه حد در جذب مخاطب موفق بودهاید باید پیوسته آنها را تجزیه و تحلیل کنید چرا که موتورهای جستجو پیوسته در حال بررسی سایت شما برای بهبود رتبه تان است.
تأثیر تولیدمحتوای الکترونیکی در پیشرفت استارتاپها
استارتاپها هم میتوانند از مزایای تولید محتوای الکترونیکی برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنند. محتوای الکترونیک از ابزارهای مختلف از جمله سایتها و شبکههای اجتماعی برای ارائه اطلاعات، ترویج کالاها و خدمات و برقراری ارتباط با مصرف کنندگان، استفاده میکنند.
استارتاپها میتوانند از قدرت شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال برای تقویت نفوذ خود و جذب مشتری جدید بهره ببرند.
با این وجود، برای جلوگیری از تجربه مشکلات و معضلات رایج در شبکههای اجتماعی و رسانههای ضروری است تا استراتژی و برنامهای قوی برای حضور و استفاده از این روش تولید محتوا داشته باشید.
قبل از تعیین استراتژی برای تولید محتوا باید مشخص کنید که چه نوع محتوایی قصد دارید تولید کنید و این محتوا برای چه کسانی است. همچنین باید اهداف خود از تولید این محتوا و راههای رسیدن به آن را مشخص کنید.