چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست

مقدمه و طرح مسئله

در دنیای پیشرفته امروزی قسمت مهمی از بازاریابی محصولات، دیجیتال مارکتینگ است. جامعه هدف محصولات شما، بخش عمده ای از زمان خود را در فضای مجازی می­ گذرانند. شما باید یک استراتژی به­ روز برای بهره برداری از این موقعیت داشته باشید. استراتژی­ های مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، که هرکدام می توانند بسیار کمک کننده باشند.

مفهوم استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای رشد و ارتقای کسب­ و کار خود باید استراتژی قوی و ثابتی جهت بازاریابی محصول پیدا کنید. منظور از استراتژی، یک برنامه عملی برای رسیدن به هدف است. این هدف در کسب­ وکار می­ تواند افزایش تولید، فروش بیشتر و … نسبت به دوره گذشته باشد. اینکه شما برای رسیدن به هدف، از یک یا چند استراتژی استفاده کنید بستگی به وسعت کسب و کار و همچنین اهداف تعیین شده دارد.

به نظر می­ رسد اگر از یک استراتژی واحد استفاده نمایید تمرکز بهتری بر روی برنامه خواهید ­داشت و این موضوع می­ تواند بازدهی استراتژی شما را افزایش دهد. حالا که مفهوم استراتژی را متوجه شدید، شاید به نظر برسد که ترسیم و انتخاب استراتژی موضوعی آسان است اما درحقیقت اینطور نیست. شناخت انواع استراتژی برای انتخاب بسیارمهم است. در ادامه به مراحل اتخاذ استراتژی بازاریابی می­ پردازیم.

1) دارایی ­های دیجیتالی موجود خود را ارزیابی کنید.

هرنوع پیامی که از طرف شما برای مشتری ارسال می­ شود، در گروه دارایی­ های شما قرار می­ گیرد. این پیام می­تواند شامل اطلاعاتی باشد که شما در سایت خود یا دیگران و همچنین صفحات اجتماعی منتشر می­ کنید، یا از طریق تلفن همراه و ایمیل ارسال می­ نمایید. شما می­ توانید محصولات خود را در سایت­های میزبان که تبلیغات می­ پذیرند، ارائه کنید یا خودتان یک سایت و یا وبلاگ طراحی کنید. شبکه ­ها و رسانه ­های اجتماعی نیز بستر مناسبی برای عرضه کالای شما هستند.

بیشتر بخوانید  چهار قدم در فروش حرفه ای

هر کدام از شبکه‌های اجتماعی قواعد خود را دارند که برای استفاده بهتر، باید کاملا به آنها مسلط بود. گاهی اوقات لازم است تا هزینه­ هایی برای تبلیغ در این صفحات اجتماعی صرف­ کنید تا بازدید از صفحه شما افزایش یابد و تعداد بیشتری افراد با کسب و کار شما آشنا شوند.

شاید در ابتدا، هزینه کردن در این زمینه بی­ فایده به نظر برسد اما شما نمی­ توانید افراد بسیار زیادی که روزانه وقت خود را در شبکه ­های اجتماعی و به طورکل دنیای مجازی سپری می­ کنند، نادیده بگیرید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال

از تمام امکانات دیجیتال برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید.

2) خریداران خود را بشناسید.

برای اتخاذ استراتژی بازاریابی، قبل از هر چیز باید جامعه هدف خود را بشناسید. گروهی از افراد خریدارهای فعلی محصول شما هستند، برای داشتن یک مجموعه کامل از خریداران، شما باید اطلاعات مشتریان فعلی، آینده و مخاطبان هدف را به صورت کاربردی جمع آوری نمایید. شما از طریق فرم­های آنلاین در سایت یا فرم­های ارائه شده هنگام فروش محصول، می­توانید اطلاعات لازم مشتریان را دریافت کنید.

منظور از اطلاعات کاربردی اشخاص چیست؟ این کاملا به زمینه کاری شما وابسته است. این اطلاعات به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می­شوند ازجمله اطلاعات کمی پیشنهادی می توان به محل زندگی، سن مشتری، میزان درآمد و شغل افراد اشاره­کرد.

نمونه­ای از اطلاعات کیفی شامل علاقه­ مندی­ها وسرگرمی و… هستند. به عنوان مثال دانستن محل زندگی مشتری­ها به ما کمک می­ کند تا از دایره محیط فعالیت خود باخبر شویم و درصورت لزوم آن را گسترش دهیم. همچنین دانستن زمینه علاقه ­مندی مشتری­ها به ما نشان می­دهد، در صورت داشتن مبلغ مشخص پول، کالا یا خدمت عرضه شده توسط ما چندمین اولویت افراد برای هزینه کردن است.

بیشتر بخوانید  رابطه تبلیغات محیطی و فروش در بحران

3) اهداف مورد نیاز خود را مشخص کنید

اهداف بازاریابی باید با اهداف کسب ­و کار مرتبط باشند. به عنوان مثال، اگر شما برای افزایش فروش محصول خود به صورت آنلاین برنامه ­ریزی کرده­اید، به عنوان یک بازاریاب باید تمرکز خود را بر بازاریابی از طریق صفحات وب، شبکه­ های اجتماعی و ….. قرار دهید. شناخت درست هدف، راه­های رسیدن به آن را نشان می‌دهد.

البته منطقی و قابل دست­یابی بودن هدف، از مهمترین ارکان انتخاب یک استراتژیدرست است. به عنوان مثال اگر می ­خواهید دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، باید بدانید ابزار و وسایل لازم را دارید یا خیر. میزان اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ به نوع کسب­ و کار بستگی دارد و نحوه انجام این کار برای هرکسب و کار متفاوت خواهد بود.

به طور مثال شما تصمیم می­گیرید بازاریابی ایمیلی، که یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است را در اولویت قراردهید، برای این کار باید ایمیل مشتریان هدف را داشته باشید. در گام دوم باید عنوانی وسوسه انگیز برای ایمیل خود در نظر بگیرید تا در میان چندین ایمیلی که روزانه توسط افراد دریافت می­شود، به شخص انگیزه­ای برای بازکردن و مطالعه آن را بدهد.

انواع استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

بر روی انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ مطالعه کنید.

4) صفحات وب و کانال‌های اختصاصی خود را ساخته و هدایت کنید.

برای اینکه یک دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشید، باید بدانید که سایت و یا صفحه اختصاصی شما چه محتوایی داشته باشد تا افراد را به خود جذب­ کند. بهینه ­سازی سایت به شما کمک می ­کند تا در موتورهای جستجو در صدر قرار بگیرید. و افراد بیشتری به سایت شما مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید  راز موفقیت بازاریابان بزرگ چیست؟

برای اینکار لیستی از محتوای سایت خود تهیه نمایید و باتوجه به میزان بازدید­­ها، آن ها را رتبه ­بندی کنید. براساس این رتبه بندی، شما می­ توانید محتوای آینده سایت خود را طراحی کنید. با مدیریت محتوای سایت، موفقیت خود را تضمین می­ کنید.

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که محتوای سایت خود را تصحیح کنید. با بررسی جزء به جزء مطالب ارائه شده در سایت، شما متوجه می­ شوید کدام قسمت از محتوا اضافه، کم یا حتی اشتباه است.

با اصلاح هرچه بهتر محتوا، ارائه قوی­تری از کسب­ و­کار خود خواهید داشت. محتوای ارائه شده در سایت معمولاَ شامل عنوان، قالب، معرفی سایر صفحات کسب­­ وکار، ویژگی­های خاص محصول و …. می باشد.

ارائه مطلب در هریک از این بخش­ها باید به زبان مخاطب، مختصر و مفید باشد. بهتر است هر چند وقت یک بار سایت خود را از طریق نرم افزارهای موجود آنالیز کنید. و ببینید مخاطبان شما بیشتر از چه طریقی وارد سایت شما شده اند. کدام قسمت­ها مورد توجه آنها بوده و چه ساعاتی از روز بازدید بیشتری داشتید. تمام این اطلاعات، شما را در اتخاذ استراتژی دیجیتال مارکتینگ یاری می­ کنند.

جمع بندی و نتیجه گیری

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک استراتژی، جهت رونق کسب ­وکار از طریق آشنا کردن تعداد زیادی از افراد با موضوع کسب­ وکار است. این کار با استفاده از تمام ابزارهای دیجیتال موجود صورت می­ پذیرد. به عنوان مالک یک کسب­ وکار نمی توانید این استراتژی را نادیده بگیرید. باتوجه به شرایط جامعه امروزی باید به عنوان یک رکن مهم بازاریابی به آن توجه و از آن استفاده کرد.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست