اگر علاقه دارید با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شده و این مفهوم را با بازاریابی محتوایی مقایسه نمایید، با ما همراه باشید. برای درک تفاوت کپی رایتینگ و بازاریابی محتوایی و تشابه این دو مفهوم، ابتدا لازم است که تعریف هر کدام را بدانید. یکی از مهمترین ماموریتهای تیم بازاریابی، برندسازی و تبلیغات شما، جلب توجه مشتریان بالقوه است که در نهایت بایستی به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. روشها و تاکتیکهای مختلفی برای جلب توجه مشتری وجود دارد. یکی از بهترین راهکارها تولید محتوای خوب و مفید است که بتواند در جذب مخاطب به شما کمک کند.
اگر این راهکار را انتخاب کردهاید، بازاریابی محتوایی را در پیش گرفتهاید . شما میتوانید انواع محتوا را بر اساس نیاز و سلیقه مخاطب تهیه و در اختیار او قرار دهید. اما اصلی که باید در تمامی این محتواها رعایت شود، این است که محتوا جذاب و گیرا باشد . بازاریابی محتوایی به دنیای دیجیتال محدود نمیشود ولی به دلیل اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال، عموم آن را زیرشاخهای از بازاریابی دیجیتال میدانند.
بازاریابی محتوایی محتوای خوب برای جذب مخاطب و کپی رایتینگ متنی است که خواننده را به اقدام تشویق میکند
متنهایی نیز وجود دارد که به قدری جذاب هستند و با انگیزه و هیجان نوشته میشود . که شما را به یک اقدام وا میدارند، به این نوع متنها کپی رایتینگ گفته میشود و به کسی که متنهای این چنینی مینویسد،کپی رایتر گفته میشود. یک متن کپی رایتینگ میتواند شما را به خرید، ثبت نام، درخواست اطلاعات بیشتر، ثبت ایمیل و … تشویق نماید.
تا اینجا به نظر میرسد که بازاریابی محتوایی مفهومی جدا از کپی رایتینگ دارد اما این دو مفهوم میتوانند نقطه تلاقی داشته باشند.
تشابه بازاریابی محتوایی و کپی رایتینگ
زمانی بازاریابی محتوایی شما موفق است و متن نوشته شده خوب و جذاب محسوب میشود که در نهایت قادر باشید مشتریان را تشویق به اقدام و خرید نمایید، در واقع ایدهآلترین متنی که میتوانید در بازاریابی محتوایی تهیه کنید که شما را به اهداف مد نظرتان از بازاریابی محتوایی برساند، کپی رایتینگ است.
همراه ساختن مشتریان با شما، به طوری که نسبت به متنها و برنامههای بازاریابی شما واکنش نشان دهند، یک اصل مهم در موفقیت هر نوع تکنیک بازاریابی است که شامل بازاریابی محتوایی نیز میشود، بنابراین کپی رایتینگ از نظر موفقیت برنامههای بازاریابی شما اهمیت زیادی دارد.
یکی از مشکلاتی که ممکن است در بازاریابی محتوایی، بدون توجه به اصول کپی رایتینگ برای شما ایجاد شود، این است که متنهای خوبی تهیه می کنید ولی به اندازهای که برنامه ریزی و پیش بینی کرده اید، خواننده نداشته باشید، بنابراین پیشنهاد میکنیم از تکنیکهای کپی رایتینگ در بازاریابی محتوایی غافل نشوید.
رعایت تکنیکهای کپی رایتینگ میتواند نتایج بازاریابی محتوایی شما را متحول نماید
کپی رایتینگ و تاثیر آن بر برندسازی
شما برای داشتن برند قدرتمند و ارزشمند، بیشک برنامهریزیهایی دارید . حتما استفاده از نوشتهای تبلیغاتی را در بخشی از برنامههای برندسازی خود گنجاندهاید. لازم است بدانید کپی رایتینگ و نوشتن متنهای جذاب که در ذهن مشتری میماند، میتواند برنامههای برندسازی شما را متحول نماید . برای مثال جمله “متفاوت فکر کن” که با بازاریابی محتوایی و رعایت اصول کپی رایتینگ به مخاطبان عرضه شد . امروز به یک شعار تبلیغاتی تاثیرگذار و قوی تبدیل شده و در ارتقای برند اپل تاثیر زیادی داشته است . این نوشته در انتقال حس متفاوت بودن به درستی عمل کرده و همۀ استفاده کنندگان از این برند، متفاوت فکر کردن را حس نمودهاند.
یا جمله تبلیغاتی که برای رولز رویس نوشته شده است. “تنها صدایی که در سرعت 60 مایل بر ساعت میشوید، صدای تیک تیک ساعت شماست” . این جمله توانسته است مزیت رقابتی رولز رویس را به بهترین شکل ممکن برای برندسازی استفاده نماید و این کار با نوشتن یک متن خوب انجام شده است. متنهایی که با رعایت اصول کپی رایتینگ تهیه شده و در نهایت، خواننده را به اقدام یعنی خرید وا میدارند.
کپی رایتینگ میتواند در قدرت گرفتن برند شما، تاثیر چشمگیری داشته باشد
انتخاب تیتر در کپی رایتینگ
تفاوتی ندارد که هدف شما از کپی رایتینگ، تشویق خوانندگان به چه نوع اقدامی است، یک کپی رایتر باید عنوانی جذاب را برای نوشته خود انتخاب نمایید.
تعداد کسانی که تیتر را میخوانند، پنج برابر کسانی است که متن را میخوانند . و شما برای تشویق خوانندگان به خواندن متون، به ویژه متون طولانی به عناوین جذاب احتیاج دارید.
یک تیتر خوب تا 12 برابر، در موفقیت متن تبلیغاتی تاثیر دارد . و بهتر است که زمان کافی برای نوشتن تیتر مناسب بگذارید چرا که این مقدار تفاوت در نتیجه، قابل چشم پوشی نیست.
برای نوشتن یک تیتر خوب، بهتر است از ابتکار و خلاقیت خود کمک بگیرید تا جذابیت و گیرایی لازم را برای عنوان خود ایجاد نمایید. البته لازم به توجه است که تیتر را نباید به قدری پیچیده و هوشمندانه انتخاب کنید که کاربر مفهوم آن را درک نکند. یک تیتر خوب، بایستی بسیار سریع، خواننده را جذب کند.
ساده نویسی و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب در کپی رایتینگ
در بازاریابی محتوایی و کپی رایتینگ، اصل بر ساده نویسی است. متن بایستی برای عموم قابل درک و فهم باشد.
جملات پیچیده و ثقیل، ممکن است نشان دهنده سطح بالای علمی شما باشد . ولی برای خواننده جذاب نیست و اهداف شما را پوشش نمیدهد، پس همواره ساده نویسی را اصل قرار دهید.
در نوشتن متن و انتخاب نوع محتوا، سلیقه و نیاز خواننده را در نظر بگیرید، یک متن خوب حتی در بازاریابی محتوایی، متنی است که برای خواننده مفید است.
برای اینکه بتوانید متن را متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب خود تدوین نمایید، لازم است تا مخاطبان را شناسایی نموده و سعی کنید قبل از نوشتن، آنها را به درستی بشناسید.
برای نوشتن یک متن خوب، بهتر است مزیتهای رقابتی را به درستی درک کنید . و سعی کنید تا در متن مزیتهای رقابتی را با جملات هوشمندانه به مخاطب منتقل نمایید. یک متن تبلیغاتی زمانی تاثیرگذار است که مزیتهای رقابتی را ارائه نماید.
خلاصه نویسی را فراموش نکنید. سعی کنید در جملات بسیار صریح و سریع به اصل مطلب بپردازید. مطالب طولانی، معمولا در جذب مخاطب ضعیف هستند.
در کپی رایتینگ، باید ساده بنویسید و سلیقه مخاطب را در نظر داشته باشید
در کپی راتینگ؛ اختصاصی، صریح و صادقانه بنویسید
یکی از اصول مهم در کپی رایتینگ، اختصاصی نوشتن است. جملات اختصاصی بیشتر از جملات عمومی بر ذهن خواننده تاثیر میگذارند.
برای مثال: “محصول ما با بررسیهای کارشناسی دقیق و تخصصی طراحی شده است . ” کمتر از جمله “محصول ما بر اساس نیاز شما طراحی شده است.” گیرایی دارد.
تلاش کنید در نوشتن صریح باشید و از جملات اضافی و مقدمه چینیهای خسته کننده دوری کنید. و اصل دیگر این که، صادقانه بنویسید. جملاتی که با اغراق زیاد نوشته میشوند معمولا گیرایی آن چنانی ندارند. استفاده از مدارک و شواهد در نوشتن همچون اعلام آمار واقعی از مصرف کنندگان و … میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.