مهم‌ترین رازهای تیتر نویسی که هیچ‌وقت درباره‌ی آن‌ها صحبت نکردم

رازهای تیترنویسی

مهم‌ نیست که می‌خواهی یک تبلیغ طراحی کنی یا اینکه یک مقاله بنویسی، اگر تیترنویسی  بلد نباشی، عملیات بازاریابی‌ات محکوم به شکست خواهد بود.

بعضی‌ها تصور می‌کنند اگر تبلیغاتشان نتیجه نمی‌دهد احتمالا رسانه‌ اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. اول یک بنر طراحی می‌کنند و در سطح شهر پخش می‌کنند، می‌بینند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

 

 پیج اینستاگرام طراحی می‌کند، در آن تولید محتوا می‌کند و بازهم به نتیجه‌ای نمی‌رسد، این بار تصور می‌کند مشکلش را شناخته برای همین میلیون‌ها تومان به یک شرکت طراحی سایت می‌دهد تا یک سایت اختصاصی طراحی کند و این چرخۀ باطل تا وقتی ادامه پیدا می‌کند که بودجه تبلیغات صفر شود.

یک نگاه به این تیترها بنداز. طراحی سایت حرفه‌ای. طراحی سایت با بهترین کیفیت. بهترین قیمت و … اما صادقانه به من بگو کدام یک از آن‌ها توجهت را جلب کرد؟ کدام تو را کنجکاو کرد که بلافاصله روی آن کلیک کنی؟

اگر تیتر توجه مخاطب را جلب نکند دیگر کار تمام است حتی واقعاً بهترین سایت ممکن را طراحی می‌کنی. ۸۰ درصد تبلیغ  همین تیتر است بنابراین اگر می‌خواهی یک تبلیغ طراحی کنی ۸۰ درصد زمانت را برای تیتر بگذار.

تیترجالب
یکی از ویژگی‌های تیتر خوب این است که هر وقت آن‌ را بخوانی، احساست برانگیخته شود. یک روز در حال بررسی تبلیغ‌های موفق بودم که این تبلیغ دیوید اگیلوی (پدر علم تبلیغات نوین) را دیدم:
تبلیغ دیوید اگیلوی

ترجمه: در سرعت 60 مایل(100 کیلومتر در ساعت)، بلندترین نویز در این رولز_رویس جدید از صدای ساعت الکتریکی ماشین می‌آید

این تبلیغ یکی از شاهکارهای دیوید اگیلوی هست. یک سوال در ذهن من ایجاد شد، چطور این تبلیغ، با اینکه سال‌ها از زمان ساختش می‌گذرد اما همچنان تاثیرگذار است؟

در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت کردم، کتاب‌های تبلیغ‌نوسی را مطالعه می‌کردم تا جواب این سوال را پیدا کنم. متوجه شدم که دیوید اگیلوی و دیگر تبلیغ‌نویس‌های افسانه‌ای از چند قانون در نوشتن تیتر استفاده می‌کنند.

قبل اینکه در این مورد صحبت کنم که چطور می‌توان یک تیتر میلیون تومانی نوشت، می‌خواهم درباره‌ی این قوانین صحبت کنم. اگر این قوانین را نقض کنی، شکست تبلیغاتت 100٪ حتمی است.

فهرست مطالب

بیشتر بخوانید  چگونه یک متن تبلیغاتی تاثیرگذار بنویسیم؟

قانون اول: ساده بنویس

یک تبلیغ نویس معروف می‌گفت: تبلیغ‌ باید به قدری ساده باشد که حتی مادربزرگ‌ها آن را بفهمند. وقتی من نوشتن پروژه‌ تبلیغ‌نویسی‌ام را تمام می‌کنم یکی از تست‌هایی که روی آن انجام می‌دهم این است که این مادربزرگ مسن که از تکنولوژی چیزی سرش نمی‌شود، پیام تبلیغ را درک کند.

تیتر ساده

هر چه تیتر ساده‌تر باشد به همان اندازه اثرگذاری‌اش بیشتر خواهد بود. به‌نظر تو از بین این ۲ تیتر کدام بهتر است؟

جوان‌سازی و کلاژن سازی با کرم ضد چروک ایکس ساخته شده از بهترین مواد گیاهی

با کرم ایکس فاصله تو تا نسخه جذابترت فقط ۸ هفته است

احتمالا تیتر دوم، چرا؟ چون ساده است. چون مردم هم همینطوری با هم صحبت می‌کنند، محاوره مردم فهمش خیلی ساده‌ است. پس تو هم با زبان خودشان صحبت کن. اما نه محاوره شکسته، یعنی نوشتن به این صورت: ((با کرم ایکس خیلی خوشگل‌تر میشی)) اشتباه است.

قانون دوم: طوری آن‌ها را کنجکاو کن که به جنون برسند

کنجکاوی فقط یک راز دارد: آن‌ها حریص کن، به آن‌ها بگو رازی وجود دارد که هیچکس درباره‌ی آن‌ اطلاعی ندارد. به همین سادگی می‌توانی تیترهایی بنویسی نرخ تبدیلت را چندین برابر بیشتر می‌کند.

مثال از تیتر با کنجکاوی:

مهم‌ترین رازهای سئوی سایت که هیچ‌وقت درباره‌ی آن‌ها صحبت نکردم

۳ راز ناگفته داشتن اعتماد به نفس که کسی دوست ندارد تو بدانی

معمولا تبلیغ‌نویس‌های حرفه‌ای برای ایجاد کنجکاوی از کلماتی مثل راز، ناگفته، پنهان در تیتر استفاده می‌کنند.

قانون سوم: با احساساتشان بازی کن

یعنی چی؟ زمانی که مخاطب تیتر تو را خواند باید احساساتی مثل ترس، امید، آرزو، نگرانی و کنجکاوی را در او ایجاد کنی. شاید بتوان با بزرگتر کردن فونت تیتر توجه را جلب کرد اما این احساس است که در نهایت تصمیم می‌گیرد یک مقاله را بخواند و یا یک محصول را بخرد.

چطور به قلب مخاطب نفوذ کنیم؟

هر چقدر که بیشتر در بین مردم باشی و از درد‌هایشان با خبر باشی این موضوع برای تو راحت‌تر خواهد بود. نمی‌گویم که با افراد منفی ارتباط داشته باش. می‌گویم که از دور به شرایطشان نگاه کن و خودت را جای آن‌ها بگذار.

بیشتر بخوانید  چطور یک تبلیغ پرفروش بنویسیم حتی اگر هیچ مزیتی نسبت به رقبا نداریم؟

البته خیلی هم لازم نیست در مورد این موضوع تحقیق کنی. چون همه‌ی انسان‌ها غریزه‌های مشترکی دارند. برای خلق یک تیتر احساسی اثرگذار کافیست به مشکلات یا آرزوهای خودت رجوع کنی.

مثال از تیترهایی که احساسات را تشدید می‌کنند:

چطور هنگام صحبت در جمع، شخص مد نظرمان را تحت تاثیر قرار دهیم؟

چکار کنیم تا روز ولنتاین تنهایی به کافه نرویم؟

با استفاده از همین ۳ قانون ساده می‌توانی بی‌نهایت تیتر درجه یک بسازی اما یک مورد جالب را همیشه باید به خاطر داشته باشی. تبلیغ‌نویسی و خصوصا تیتر نویسی مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد و این تمرین همیشه باید ادامه داشته باشد.

اما چرا این مورد را گفتم؟ اخیرا به یک صاحب کسب‌و کار آموزش می‌دادم که چطور تبلیغات بهتری بسازند و چند مورد از بهترین تیترهایم را برای او فرستادم تا از آن‌ها الگو بگیرد.

او دقیقا از تیترهای من الگو می‌گرفت. اما هیچکدام تاثیرگذار نبودند و این موضوع برایم سوال شد که چرا این اتفاق می‌افتد؟ یاد زمانی افتادم که به باشگاه پینگ پنگ می‌رفتم. مربی من به صورت حرفه‌ای شیوه در دست گرفتن راکت و روش ضربه زدن به توپ را به من آموزش می‌داد.

با اینکه این کار جلوی چشمانم انجام می‌شد و دستم را تنظیم می‌کرد اما باز هم نمی‌توانستم مثل او عمل کنم تا اینکه ۳ ماه تمرین کردم و این مشکل حل شد. نگران نباش که نمی‌توانی حرفه‌ای تیتر بنویسی. در پایان همین مقاله یک تمرین به تو می‌دهم تا مثل یک تبلیغ‌نویس حرفه‌ای تیتر بنویسی.

۲ فرمول تبلیغ‌نویسی که فروش را تا ۳۰۰٪ افزایش می‌دهد

فرمول اول: استفاده از تضاد

این فرمول به این صورت هست که مخاطب می‌گویی تو می‌توانی به نتیجه دلخواهت برسی بدون اینکه این ‌کارها را انجام دهی. این کارها همان‌ چیزهایی هستند که مردم از آن‌ها فراری هستند.

مثلا شخص دوست دارد لاغر شود اما نمی‌تواند رژیم گرفتن را تحمل کند. تیتر ما به این صورت خواهد بود:

چطور هم غذای خوشمزه بخوری و هم لاغر شوی؟

مزیت استفاده از تضاد این است که به شدت توجه را جلب می‌کند و مخاطب نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین استراتژی و تاکتیک چیست؟

یک مثال دیگر:

تبدیل سایت به ماشین پولسازی بدون تولید محتوا، سئو و …

البته همه‌ی این‌ها باید واقعی باشند. ما در تبلیغ نویسی دروغ نمی‌گوییم. شاید برای بار اول از ما خرید کنند اما دیگر این کار انجام نمی‌دهند و در بین مشتری‌ها بدنام خواهیم شد.

فرمول دوم: استفاده از سوال؟

استفاده از این فرمول بی‌نهایت ساده و درعین اثرگذار است. روش معمول استفاده از این فرمول استفاده از کلمه‌ی چطور هست.

به مثال‌های زیر توجه کن:

آیا تو هم این ۳ اشتباه فاحش را در ساخت لوگو انجام می‌دهی؟

چطور در ۳ ماه آهنگ مورد علاقه‌ات را با ویالون بنوازی

حتی اگر فرق ویالون با فلوت را نمی‌دانی؟

 چطور با ۵۰ هزار تومن خانه‌مان را شیک‌تر کنیم

این تیترها در کانون تبلیغاتی روزنه نگاه به‌طور اختصاصی برای صفحات محصول، صفحه‌اصلی سایت‌ها و بنرهای تبلیغاتی طراحی می‌شوند. خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم در یک گفت‌و گوی دوستانه با هم صحبت کنیم و راهکارهایی ارائه دهیم تا به فروشی برسی که همیشه می‌خواستی.

نیاز به مشاوره خصوصی داری؟

برای مشاوره تبلیغاتی رایگان کافیست روی فرم مشاوره کلیک کنی تا همکاران من در روزنه نگاه با تو تماس بگیرند تا در یک فرصت مناسب به‌صورت حضوری با هم گفت‌و گو کنیم.

همانطور که گفته بودم می‌خواهم به تو تمرین بدهم تا تیترهای بهتری بنویسی. همین الان یک فایل ورد باز کن و در مورد کسب‌و کارت تیتر بنویس، مهم نیست این تیتر برای تبلیغ باشد یا تیتر مقاله سایت، هر چیزی که به ذهنت آمد بنویس. می‌توانی از قانون‌ها و مثال‌هایی که گفته شد استفاده کنی و این کار را هر روز باید انجام بدهی.

سعی کن حداقل هر روز ۳ تیتر بنویسی. اوایل این کار بسیار برای من سخت بود اما هر روز برایت ساده‌تر می‌شود. و این را هرگز فراموش نکن که اگر تیتر اشتباهی بنویسی، تمام بودجه تبلیغاتی‌ات نابود خواهد شد حتی اگر محصولت بی‌نظیر باشد.

آموزش تیترنویسی

در مقاله بعدی می‌خواهم به‌طور اختصاصی در مورد تبلیغات چاپی صحبت کنم. رازهایی را در مورد تبلیغات چاپی خواهم گفت که امکان ندارد زنگ خور شرکتت یا کسب‌ و کارت بیشتر نشود.

اشتراک گذاری مقاله:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست