٤ نکته مهم در مدیریت شبکه‌هاى اجتماعى

نکات مهم در مدیریت شبکه های اجتماعی

مقدمه

همه ما به خوبی می‌دانیم که در عصری زندگی می‌کنیم که عصر دیجیتال نامیده شده و ارتباط روزانه با دیگر افراد و اشخاص و کسب اطلاعات و جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، جزء لاینفک زندگی‌مان شده است. در این دنیای پر سرعت و شدیداً پویا با بمباران اطلاعات در زمینه‌های گوناگون، مهارت استفاده از فرصت‌ها و امکانات موجود و مدیریت آن‌ها، قابلیتی ارزشمند و کاربردی است که به تمامی افراد خصوصاً صاحبان مشاغل و کسب و کارها کمک شایانی می‌کند.

امروزه شبکه‌های اجتماعی فقط وسیله‌ای برای سرگرمی و گذران وقت نیستند، بلکه ابزاری قدرتمند جهت توسعه و پیشرفت کسب و کار و تبلیغ و معرفی خدمت، سرویس یا کالایی هستند که شما برای فروش به دیگران عرضه می‌کنید. اما نکته در این جا است که چگونه بتوانیم در این عرصۀ نوظهور و پر ظرفیت و البته پر سرعت، فضا و جایگاهی مناسب و درست بیابیم و بهرۀ لازم و کافی برده و توانمند و پر قدرت به پیش برویم.

لذا این مهم به دست نمی‌آید، مگر با آگاهی و کسب اطلاع از نحوۀ مدیریت این ابزار قدرتمند و شناختن قابلیت‌های آن. به همین منظور قصد داریم تا چند نکتۀ مهم در مورد نحوۀ مدیریت شبکه‌های اجتماعی را با شما در میان بگذاریم.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی چیست؟

از آنجا که هر روز با شبکه‌های اجتماعی سر و کار داریم، همه ما شبکه‌های اجتماعی را می‌شناسیم و از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنیم. شبکه‌هایی مانند؛ اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، فیس‌بوک، توییتر و… اما آیا از نحوۀ استفاده از آن‌ها در جهت رشد کسب و کار و تجارت خود نیز آگاهیم؟

بیشتر بخوانید  قوانین تولید محتوای طنز

آیا می‌دانیم به چه صورت می‌توانیم از قابلیت‌های آن‌ها در بازاریابی و فروش سرویس و خدمات خود استفاده کنیم؟
آشنایی با مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا به نحوی مؤثر از آن‌ها استفاده کنید و کاربران و مخاطبان خود را یافته و بر تعداد آن‌ها و همچنین رضایتمندی آن‌ها بیافزاید و در نتیجه، رونق را وارد کسب و کار خود کنید.

سوال اصلی این است که مدیریت شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فرآیند ایجاد، انتشار، تبلیغ و مدیریت محتوا در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک، توییتر، لینک‌دین، یوتیوب و غیره است.

شما از طریق شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی با مخاطبان و کاربران خود در ارتباط هستید، اما نباید فراموش کنید که مدیریت شبکه‌های اجتماعی صرفاً ارسال مطلب و پست و به‌روزرسانی نیست؛ بلکه نوعی تعامل است که باید هدفمند بوده و با برنامه و طرح انجام شود تا دستیابی به هدف غایی شما را در تجارت و کسب و کارتان ممکن سازد و فرصت‌های بیشتری برای شما و کسب و کارتان مهیا کند.
یک مدیر شبکه اجتماعی باید به مواردی که زمینۀ استفاده بیشتر را از آن شبکه فراهم می‌کند آگاه باشد و بتواند با استفاده از نکات لازم برای دستیابی بیشتر به کاربردهای مؤثر این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

به عنوان مثال انتخاب پلتفرم مناسب که با چشم‌انداز و اهداف کسب و کار شما هماهنگ بوده و نتایج مدنظر را ایجاد کند، نیاز به آگاهی و بررسی دارد.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

اهمیت مدیریت شبکه‌های اجتماعی

با فراگیر شدن فروش اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی و اقبال همگانی به استفاده از امتیازات اینترنت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، عموم مردم از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای تأمین نیازهای گوناگون خود، ازجمله نیاز به برقراری ارتباط و کسب اطلاعات در کنار سایر نیازهای زندگی امروزه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید  5 ابزار ادیت ویدیو با گوشی برای اینستاگرام

بسیاری از نیازهای اجتماعی و فرهنگی جوامع امروزی علاوه بر بحث تبلیغات و تفریحات و سرگرمی، از طریق این شبکه‌ها برآورده می‌شود.
تمامی این موارد اهمیت مدیریت شبکه‌های اجتماعی را روشن می‌سازد. آنقدر رقابت در این عرصه سرعت گرفته است که قابل قیاس با فضای معمول نیست و مخاطب شما به راحتی انتخاب می‌کند که اطلاعات و سرویس‌های خود را از شما دریافت کند یا خیر.

به عنوان مثال در نظر بگیرید که در شبکه‌ای مانند اینستاگرام، مواردی همچون پروفایل، نام کاربری، بیو، لینک، علایق شما، یا کاور پست‌هایی که ارسال می‌کنید و همچنین نحوه دستیابی به صفحه شما، پاسخ‌گویی به سوالات افراد و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید همگی در جذب مخاطب و کاربر مؤثر هستند. پس به راحتی می‌توان دریافت، نکات و ظرائفی وجود دارد که حائز اهمیت است.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی - اینستاگرام

4 نکته مهم در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

همانطور که تا به این جا شرح دادیم، شبکه‌های اجتماعی متفاوتی وجود دارند که هر یک ویژگی‌ها و قابلیت‌ها و صد البته مخاطبان و کاربران خاص خود را دارند که اطلاع از این موارد و توجه به آن‌ها بسیار مهم و ضروری می‌نماید.

مثلاً استفاده از لینکدین همگانی نیست و عموماً در موارد خاص خود و توسط قشر خاصی استفاده می‌شود. یا مثلاً اینستاگرام، رسانه‌ای است که کاربران فراوانی داشته و محتوای بصری فراوانی ایجاد می‌کند. یا اینکه کاربران اینستاگرام بیشتر جوانان و بیشتر از نظر جنسیتی، خانم‌ها هستند.
به هر جهت اطلاع از مواردی مشابه به یک مدیر شبکه اجتماعی کمک می‌کند تا محتوای متناسب را با کاربران و ویژگی‌های هر یک از شبکه‌ها ایجاد کند و به نیاز کاربر پاسخ مناسب داده و او را جذب کند.

بیشتر بخوانید  3 روش برای دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام

⦁ تعیین هدف: اولین و مهم‌ترین مسئله، تعیین هدف است. باید بدانید که هدف شما چیست و از طریق رسانه‌های اجتماعی در پی دست یافتن به چه هدفی هستید. در این صورت نقشۀ راه برای شما روشن می‌شود و می‌توانید راحت‌تر در مسیر گام بردارید. بهتر است هدف اصلی و اهداف ثانویه و کوچک‌تر داشته باشید. دانستن هدف، استراتژی شما را مشخص می‌کند و در قالب همان استراتژی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید.

متمرکز عمل کنید: پس از تعیین هدف، همیشه در انجام هر فعالیتی باید به سوی هدف حرکت کنید. هدف، مسیر را برای شما مشخص می‌کند. بنابراین همواره باید متمرکز عمل کنید. حتی در تهیه محتوا و برقراری ارتباط با کاربران نیز باید تمرکز بر هدفتان باشد.

⦁ مشتریان و اینفلوئنسرهای خود را پیگیری کنید: در زمینه فعالیت خود باید افراد سرشناس و معروف را در آن حیطه بشناسید و از فعالیت آن‌ها آگاه باشید. می‌بایست با اصطلاحات مربوط به زمینه فعالیت خود که از جانب مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا باشید.

استفاده از اپلیکیشن‌ها: برای انجام فعالیت‌های مورد نیاز در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از اپلیکیشن‌های موجود استفاده کنید. به عنوان مثال برای پاسخ‌گویی به کاربران می‌توانید از این اپلیکیشن‌ها استفاده نمایید، یا برای انتشار همزمان یک محتوا یا ویدئو در شبکه‌های مجازی متفاوت و مجزا از آن‌ها استفاده کنید. یکی از این اپلیکیشن‌ها IFTTT است که در مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست