10 گام برای استراتژی توسعه برند

توسعه برند چیست؟

برند شما با ارزش ترین دارایی شرکت شماست. اگه این درسته، توسعه یک برند قوی تر، مهمترین وظیفه شماست! پس باید یه استراتژی برندینگ متناسب با کسب و کارتون داشته باشید.

برند شما چطوری تعریف میشه؟

برند شما با توجه به خدماتی که شرکت شما ارائه میده بین مردم شناخته شده. قدرت برند شما با قابلیت دیده شدنش سنجیده میشه؛ یک بعد مهم دیگه هم از برند شما وجود داره: میزان ارتباط اون با مخاطبان هدف شما.

توسعه نام برند

توسعه برند فرآیند ایجاد و تقویت برند خدمات حرفه ای شرکت شما است. این فرآیند رو به سه مرحله تقسیم می کنیم.

مرحله اول اینه که استراتژی برندتون رو درست و همسو با اهداف کسب و کار خود قرار بدید.

در مرحله دوم همه ابزارهایی که برای ارتباط با برند نیاز دارید، مانند لوگو ، شعار و وب سایت رو توسعه بدید.

در آخرین مرحله تقویت برند جدید یا بروز رسانی برند اتفاق میوفته.

استراتژی توسعه برند شما نحوه انجام این کارهاست. برای سهولت کار، استراتژی توسعه برند رو به 10 گام تقسیم کردیم.

10 گام استراتژی توسعه برند

1-استراتژی کلی تجارت خودتون رو در نظر بگیرید.

یک برند قوی و متمایز باعث میشه که رشد شرکتتون بسیار آسون تر بشه. اما چه نوع شرکتی می خواهید؟ آیا برنامتون اینه که شرکت به صورت طبیعی و بدون تبلیغات رشد کنه؟ استراتژی کلی کسب و کار شما زمینه استراتژی توسعه برند شماست، بنابراین این نقطه شروعه. اگه بدونید چشم انداز شرکتتون چیه، استراتژی برندینگ شما بهتون کمک میکنه به اونجا برسید.

در توسعه برند مشتریان هدفتون رو شناسایی کنید

2- مشتریان هدفتون رو شناسایی کنید.

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ اگه بگید “همه” اشتباه بسیار بزرگی مرتکب میشید. تحقیقات نشون داده که شرکتهای با رشد و سود بالا روی داشتن مشتریان هدف مشخص تمرکز کردن. هرچه تمرکز رو مخاطب هدف دقیقتر باشه، رشد شرکت سریعتر انجام میشه. هرچه مخاطب متنوع تر باشه، تلاش های بازاریابی شما تأثیر کمتری داره؛ بنابراین از کجا بدونید که گروه مشتری هدف مناسب رو انتخاب کردید؟ اینجاست که وارد مرحله بعدی میشید.

3-در مورد گروه مشتری هدف تحقیق کنید.

شرکت هایی که به طور سیستماتیک در مورد گروه مشتریان هدف تحقیق می کنند سریعتر رشد می کنند و سود بیشتری هم دارند.

تحقیقات به شما کمک می کنه تا دیدگاه و اولویت های مشتری مورد نظرتون رو درک کنید، نیازهاشون رو پیش بینی کنید و پیامتون رو به زبانی که برای اونها تأثیرگذاره بیان کنید. همچنین این تحقیقات نشون میده که مشتریان چه دیدگاهی در مورد نقاط قوت شرکت و برند فعلی شما دارن. اینطوری ریسک بازاریابی مرتبط با توسعه برند به طور چشمگیری کم میشه.

بیشتر بخوانید  رابطۀ روانشناسی رنگ ها با فروش بیشتر فست فودها

4- جایگاه برندتون رو توسعه بدید.

شما الان آماده تعیین جایگاه برندتون در بازار حرفه ای کسب و کارتون هستید (موقعیت بازار).سوالی که اینجا پیش میاد اینه، شرکت شما چه تفاوتی با دیگران داره و چرا مشتریان بالقوه در بین مخاطبین شما باید همکاری با شما رو انتخاب کنند؟

بیانیه جایگاه برند معمولاً سه تا پنج جمله است و ماهیت جایگاه برندتون رو نشون میده. این بیانیه باید در واقعیت قابل اجرا باشه و بتونید براش برنامه ریزی کنید. چون باید به قولی که دادید عمل کنید. همچنین باید برای شما اشتیاق ایجاد کنه تا بتونید برای اون تلاش کنید.

5- استراتژی پیام رسانی خودتون رو توسعه بدید.

گام بعدی شما یک استراتژی پیام رسانیه که موقعیت برندتون رو به مخاطبان هدف شما منتقل می کنه. مخاطبان مورد نظر شما معمولاً شامل مشتریان بالقوه، کارکنان بالقوه، منابع جدید سرمایه گذاری یا سایر تأثیرگذاران و شرکای بالقوه هستند.

در حالی که موقعیت اصلی برند شما باید برای همه مخاطبان یکسان باشه، هر مخاطبی به جنبه های مختلف اون علاقه مند میشه. پیامهایی که به هر مخاطب ارسال میشه بر مهم ترین نکات برند شما تأکید می کنه. هر مخاطبی نیازهای خاصی داره که باید برطرف بشه و به یه دلیل متفاوت برای دنبال کردن پیام های شما نیاز داره. استراتژی پیام رسانی شما باید تمام این نیازها رو برطرف کنه. این یک گام مهم در ارتباط برند شما با مخاطبان هدفه.

در توسعه برند نام ، لوگو و شعار خودتون رو توسعه بدید

6- نام ، لوگو و شعار خودتون رو توسعه بدید.

برای بسیاری از شرکت ها، تغییر نام لازم نیست. اما اگه شما یک شرکت جدید هستید، یا در حال ادغام با یه شرکت دیگه هستید یا اسم برندتون دیگه برای موقعیت شما مناسب نیست، تغییر نام ممکنه پیشنهاد خوبی باشه. حتی اگه اسم شرکتتون رو تغییر ندین، ممکنه یک لوگو و علامت تجاری جدید برای حمایت از موقعیت تجاری شما عملکرد بهتری داشته باشه.

بیشتر بخوانید  اهمیت موبایل مارکتینگ در توسعۀ کسب و کار

به یاد داشته باشید ، نام شرکت، لوگو و شعار شما نام برند شما نیست. اونها بخشی از هویت برند شما هستند، این اجزا، راه های برای ارتباط یا ساختن نماد برند شما هستن. شما باید اونها رو زندگی کنید تا واقعی بشن.

و این اشتباه رو نکنید که لوگوی جدید رو تو فضای داخلی شرکت نشون بدید تا به اتفاق نظر برسید؛ نام، لوگو و شعار مال شما نیستن. اونها برای بازار شما هستن و باید در مورد نحوه برقراری ارتباط اونها با مخاطب فکر کنید، نه اینکه چقدر همکاران و شرکا اون رو دوست دارن.

7-استراتژی بازاریابی محتوای خودتون رو توسعه بدید.

میتونستیم این مرحله رو “توسعه استراتژی بازاریابی خود” نامگذاری کنیم. اما نکردیم در عوض ما به دنبال یک استراتژی بازاریابی محتوا هستیم.

چرا؟ بازاریابی محتوا به ویژه برای شرکت های خدماتی حرفه ای در عصر اینترنت مناسبه. این روش همه کارهایی رو که بازاریابی سنتی انجام میده به طور موثرتری انجام میده. و از محتوای آموزشی ارزشمند برای جذب، پرورش و شایستگی چشم اندازها استفاده می کنه.

به یاد داشته باشید که قدرت برند شما هم از شهرت و هم از چشم انداز قابل توجهی برخورداره. توسعۀ چشم انداز به تنهایی، بدون تقویت شهرت، به ندرت موفقیت آمیزه. به همین دلیله که تبلیغات سنتی “افزایش آگاهی” یا حمایت های مالی اغلب نتایج ناامیدکننده ای رو به همراه دارن. از طرف دیگه، بازاریابی محتوا هم چشم انداز و هم شهرت رو افزایش میده. همچنین یه راه عالی برای مرتبط کردن برند شما با مخاطبان هدفه.

در توسعه برند وب سایت خودتون رو توسعه بدید

8- وب سایت خودتون رو توسعه بدید.

وب سایت شما به تنهایی مهمترین ابزار توسعه برند شماست. سایت شما جاییه که مخاطبان متوجه میشن که شما چه کاری انجام میدین، چطوری انجام میدین و چه کسانی مشتری شما هستن؟ مشتریان احتمالی شرکت، شما رو فقط بر اساس وب سایت انتخاب نمی کنن. اما اگه سایت شما پیام اشتباهی رو منتقل کنه، ممکنه شما رو رد کنن.

علاوه بر این، وب سایت شما میزبان محتوای ارزشمند شماست. محتوایی که توجه موتورهای جستجو رو جلب میکنه (SEO) تا مشتریان احتمالی، کارکنان بالقوه و سرمایه گذاران جدید شما رو پیدا کنند و در مورد شرکتتون اطلاعات کسب کنن. محتوای آنلاین هسته مرکزی هر استراتژی توسعه برند جدیده.

بیشتر بخوانید  چرا علامت تجاری یا لوگو در برندسازی و تبلیغات مهم است؟

این روزها، وب سایت ها به دو صورت ارائه میشن. اولین نوع یک سایت برندینگ هست. چنین سایتی داستان شما رو بیان میکنه و میگه شما کی هستید، خدماتتون چیه و برای چه کسانی مناسبه. به طور خلاصه پیام برند شما رو منتقل میکنه. انواع دیگه علاوه بر انجام کارهای بالا مشتریان جدید بالقوه رو جذب میکنه و رشد میده. ما اینها رو وب سایت های با عملکرد بالا می نامیم.

9-ابزار بازاریابی خودتون رو بسازید.

گام بعدی در این فرآیند ایجاد بقیۀ ابزار بازاریابیه. این ابزارها ممکنه شامل “صفحه های فروش” تک صفحه ای باشه که خدمات اصلی یا کلیدی رو توصیف می کنه. علاوه بر این، ممکنه نمای شرکت یا خدمات اصلی به صورت خلاصه تو یک ارائه تعریف بشه، البته همۀ اینها در قالب یک بروشور الکترونیکیه و به ندرت کسی بروشور چاپ میکنه.

این ابزارهای بازاریابی به طور فزاینده ای شامل فیلم ها هم میشه. موضوعات رایج ویدئویی شامل مرور کلی، مطالعات موردی یا فیلم های “ملاقات با شرکا” است. ارائه خدمات کلیدی هم بسیار مفیده. اگه این ابزارها به طور مناسب تهیه بشن، نه تنها کسب و کار رو توسعه میدن، بلکه برای توسعه برند هم مهم هستند.

10-برنامه ریزی، اجرا و پیگیری

آخرین مرحله در فرآیند توسعه برند ممکنه یکی از مهمترین اونها باشه. بدیهیه که یک استراتژی توسعه برند موفق اگه هرگز اجرا نشه، چندان مفید نخواهد بود. شاید تعجب کنید که هر چند وقت یکبار این اتفاق میوفته. یک استراتژی جامع توسعه برند با همۀ اهداف خوب که شرکت میتونه بهش برسه برنامه ریزی میشه؛ اما بعد واقعیت خودشو نشون میده: مردم مشغول کار با مشتری هستند و وظایف توسعه برند به تعویق میوفته … سپس فراموش میشه.

به همین دلیل پیگیری در استراتژی برندینگ بسیار مهمه. ما شدیداً پیگیری اجرای طرح و همچنین نتایج رو توصیه می کنیم تا به جواب این سوالات برسید، آیا استراتژی طبق برنامه اجرا شد؟ با اقدامات عینی مانند ترافیک جستجو و بازدیدکنندگان وب چه اتفاقی افتاد؟ چند سرنخ جدید، برنامه های کاربردی کارکنان و فرصت های همکاری ایجاد شد؟ تنها با پیگیری کل فرآیند میتونید مطمئن بشید که درست نتیجه گیری کردید و برنامه ریزی مناسب رو انجام دادید.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست