6 اشتباه بزرگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

6 اشتباه بزرگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

با شلوغ تر شدن بازار، هر بازاریابی امیدوار است که برند خود را هرچه بیشتر مطرح کند. جای تعجب نیست که بسیاری دوست دارند از قدرت شبکه های اجتماعی برای این موضوع استفاده کنند. اما در فرآیند تلاش برای مطرح شدن در شبکه های اجتماعی،  بازاریابان دچار اشتباهاتی می شوند.

کاربران رسانه های اجتماعی همیشه بخشنده نیستند و تکرار اشتباهات مشابه، باعث می شود دنبال کنندگان شما روز به روز کاهش یابند. در این مقاله به 6 اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی که هر بازاریابی باید از آنها اجتناب کند، می پردازیم.

1 – نداشتن برنامه بازاریابی در رسانه های اجتماعی

ممکن است ایجاد یک برنامه بازاریابی در رسانه های اجتماعی امری بدیهی به نظر برسد. اما بسیاری از شرکت ها در انجام دادن آن کوتاهی می کنند. آن ها در دام ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی می افتند، بدون اینکه هیچ برنامۀ واقعی ای داشته باشند. شما باید بازاریابی رسانه های اجتماعی را با همان جدیتی دنبال کنید که در سایر زمینه های بازاریابی انجام می دهید.

ابتدا لیستی از اهداف خاص که به دنبال رسیدن به آنها هستنید، تهیه کنید. سپس بودجه و برنامه عملیاتی ای که قابل اجراست را ایجاد کنید. باید به وضوح آنچه که برای دستیابی به آن امیدوارید، چگونگی اندازه گیری نتایج و میزان منابع مورد نیاز را مشخص کنید.

2- مشخص نبودن مخاطب هدف

با تعیین مخاطبان هدف، می توانید تلاش های بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بر افرادی متمرکز کنید که واقعا به محصول شما علاقمندند. هر چقدر هم که سخت کار کنید، اگر مخاطب خود را نشناسید به نتایج درستی نخواهید رسید.

بیشتر بخوانید  3 دلیل شکست محصول جدید در بازار

برای مثال وقتی تشخیص می دهید که فضای کاری شما B2B  است و نه B2C، از دکمه های های اشتراک گذاری محتوا در لینکدین بر روی سایت خود استفاده می کنید. همچنین فعالیت خود در لینکدین را گسترش می دهید زیرا مخاطب هدف خود را شناخته اید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

3- عدم تعامل با مخاطبان

مهم نیست که رسانه های اجتماعی خود را چه مقدار بروزرسانی کنید. اگر کسی دربارۀ آنها نظر ندهد یا آنها را به اشتراک نگذارد، تمامی تلاش ها اتلاف وقت است. به همین دلیل، باید برای ایجاد محتوایی که افراد با آن درگیر شده، برای آن وقت بگذارند و تعامل برقرار شود زمان بگذارید.

اگر بروزرسانی‌های شما، نتیجه ای در بر نداشت، شاید زمان آن فرارسیده که در مورد رویکرد بازاریابی شبکه های اجتماعی خود، تجدید نظر کنید. اما در نهایت وقتی مخاطب به محتوای شما عکس العمل نشان داد، پاسخ تعامل آنها را بدهید. به نظرات، حتی در صورت منفی بودن آنها پاسخ دهید و به یاد داشته باشید که با حال، مؤدبانه و دوستانه رفتار کنید.

اگرچه تشویق دنبال کنندگان به برقراری تعامل در شبکه های اجتماعی خوب است، اما باید مطمئن شوید با این مکالمات، تعامل مثبت ایجاد شود. زیرا مکالمات منفی شما، می تواند به اعتبارتان آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید  عکاسی صنعتی چه سودی برای کسب و کارها داره؟

4- خود را زیاد تبلیغ کنید

برای ماندگاری و برجسته شدن در رسانه های اجتماعی، باید فردی اجتماعی باشید. اگر تنها کاری که انجام می‌دهید، تبلیغ محتوای خودتان باشد، بسیاری از کاربران از برند شما بیزار می شوند. با این کار، به جای افزایش تعداد طرفداران، شاهد ریزش آن ها خواهید بود. تبلیغ برند شما مهم است، اما در مورد آن باید محتاط باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

5- عدم تجزیه و تحلیل

کتاب استراتژی شما باید یک سند زنده باشد و همواره شما در حال بهبود آن باشید. اما برای انجام این کار، نیاز دارید تا تأثیر اقدامات گذشته خود را ببینید. اطلاع از آنچه در گذشته انجام داده اید و نتایج آنها، به شما در برنامه‌ریزی برای آینده کمک می کند. پس یک ابزار تجزیه و تحلیل خوب پیدا کنید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

با تجزیه و تحلیل آمارها، شرایط بهتری برای خلق استراتژی های بازاریابی هدفمند دارید که باعث بهبود کیفیت برند شما می‌شود. پس باید بر میزان تعامل دنبال‌کنندگان، نرخ تبدیل، روند خرید و تأثیر آنها بر تجارت الکترونیک خود در رسانه های اجتماعی نظارت کنید.

6- با تمام شبکه های اجتماعی یکسان رفتار کنید

هر پلتفرم برای خود رسانه اجتماعی منحصر بفردی است. شما باید زبان هر پلتفرم را بیاموزید تا بتوانید با کاربران به زبانی که آنها می فهمند صحبت کنید. همانطور که در چین نمی توانید به زبان نروژی صحبت کنید، باید با کاربران شبکه های اجتماعی به همان زبان صحبت کنید. پس باید نحوه عملکرد هر رسانه اجتماعی را درک کنید تا بتوانید از فرصت های موجود در آن حداکثر استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانید  چطور محتوای وایرالی تولید کنیم؟

وقتی یاد بگیرید هر پلتفرم به تنهایی فرصت های منحصر به فردی در خود دارد، شروع به کشف راههای جدیدی برای توسعه کسب و کار خود می‌کنید. برای مثال، رستورانی در سال 2010، مشتریانش را تشویق کرد تا از طریق توییتر میز خود را رزرو کنند. مدیر رستوران متوجه شده بود که توییتر بستر مناسبی برای اجرای این کمپین است. قطعا اگر از پلتفرم های دیگر مثل فیس بوک استفاده می کرد، امکان شکست بسیار زیاد بود.

اگر مانند برخی برندها، این اشتباهات را در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود مرتکب شده‌اید، یک راه حل وجود دارد. از کجا شروع کنید؟ با نوشتن اهداف، برنامه ها و مخاطبان هدف بازاریابی رسانه های اجتماعی خود شروع کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، زمان آن است که یک متخصص را استخدام کنید. شاید انجام این کار راهی برای جلوگیری و تبعات منفی برای برای کسب و کار شما باشد.می توانید برای دریافت مشاوره و خدمات بازاریابی شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست