تفاوت کپی رایت (Copy Right) با کپی رایتینگ (Copy Write) چیست؟

کپی رایتینگ

کپی رایت یکی از کلماتیه که از زبان انگلیسی وارد زبان فارسی شده. دو کلمه Copy Right و Copy Write معنی کاملاً متفاوتی دارند ولی هر دو در زبان فارسی به یک اسم خونده و نوشته میشن. همونطور که میدونید این دو کلمه در بحث بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرن. به همین دلیل لازمه که با این دو واژه بیشتر آشنا بشید و تفاوت اون ها رو بدونید.

تو این مقاله قراره کپی رایت (Copy Right) با کپی رایتینگ (Copy Write) و چند قانون در این خصوص رو به طور مختصر توضیح بدیم.

کپی رایت(Copy Right) چیست؟

این کلمه به معنی حق انحصاری یک شخص نسبت به تولید، فروش و یا انتشار یک اثر است. این اثر میتونه یک اثر هنری، ادبی، موسیقی و… باشه. خیلی از افراد این کلمه رو با کپی رایتینگ یکی میدونن. در صورتی که از لحاظ مفهومی این کلمات هیچ ارتباطی با هم ندارند. در واقع میشه گفت Copy Right برای حفاظت از تلاش ها و خلاقیت خالق اثره. شما وقتی از یک وب سایت دیدن می کنید به راحتی می تونید مطالب و تصاویر رو با یک کلیک کپی کنید. همۀ ما این تصور رو داریم که اینترنت یک فضای عمومیه و کپی کردن تمام مطالب در این فضا آزاده.

بیشتر بخوانید  تأثیر تولید محتوای الکترونیکی درکسب و کارهای استارتاپی

در واقع این طرز تفکر کاملاً اشتباهه چون هر چیزی که در اینترنت می بینیم در صورتی قابل کپی برداریه که دولتی باشه. این موضوع رو همیشه به خاطر داشته باشید که اینترنت و فضای عمومی به یک معنا نیستند.

کپی رایتینگ

قوانین کپی رایت (Copy Right):

قانون کپی رایت حق مالکیت خاصی رو به تولید کنندۀ یک اثر میده. یعنی میشه گفت حقوقی طبق این قوانین برای صاحب اثر در نظر گرفته میشه. از این حقوق میتونیم به تولید یک اثر بر مبنای اثر اصلی، تولید مجدد اثر قبلی، انتقال مالکیت و… اشاره کنیم. نکته ای که وجود داره اینه که شما در هر جای دنیا هستید مجبور نیستید اثر خودتون رو حتماً ثبت کنید. نکات و قوانینی که در مورد کپی رایت وجود دارند هیچگونه ارتباطی با نکات کپی رایتینگ (نوشتن محتوای جذاب تبلیغاتی) ندارند.

بیشتر بخوانید  7 نکته مهم برای تولید محتوای ویدیویی با گوشی

در حال حاضر شما در هر جای دنیا که باشید امکان کپی برداری از اثرتون وجود داره. عموماً توصیه ای که به تمام برندها میشه اینه که با ثبت حق کپی رایت، اثرشون رو حفظ کنند.

کپی رایتینگ (Copy Write) چیست؟

به شخصی که محتوای جذابی برای جذب مشتری تولید میکنه کپی رایتر گفته میشه. برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید لازمه که اصول اولیۀ کپی رایت تبلیغاتی یا کپی رایتینگ رو بدونید.

با وجود تبلیغات گسترده ای که در فضای مجازی شاهد اون هستیم تقریباً همۀ کسب و کارها به تبلیغ نویسی نیاز دارند. شما با دونستن چند تکنیک تبلیغاتی می تونید مشتری رو برای خرید محصولاتتون قانع کنید. در دنیای امروزی و با افزایش تبلیغات در زمینه های مختلف، روز به روز بحث کپی رایتینگ داغ تر و مهم تر میشه. برای موفقیت در این حوزه، کپی رایترها به خوبی میدونن که باید 4 موضوع رو به طوری جدی رعایت کنند:

بیشتر بخوانید  استفاده از ‌محتوای بصری برای افزایش بازدید سایت

1- خواستۀ مخاطب در اولویت قرار داره

2- ساده کردن کلمات تا جایی که امکان پذیره

3- قلم قرمز(خط زدن تمام کلمات اضافی)

4- برانگیختن احساسات مخاطب

کپی رایتینگ

خلاصۀ مهم ترین نکات:

Copy Right و  Copy Write از لحاظ معنی دو کلمۀ کاملاً متفاوت هستند.

به دلیل کپی برداری های شایع در تمام زمینه ها، با ثبت حق کپی رایت از اثر منحصر به فردتون محافظت کنید.

در بحث کپی رایتینگ اینو به خاطر بسپارید که اکثر مخاطبان شما کم حوصله هستند. سعی کنید همیشه سریع اصل مطلب رو به مخاطب انتقال بدید. این یکی از مهم ترین نکات کپی رایتینگ هست.

شما هم میتونید یه متن تبلیغاتی جذاب بنویسید، این کار زمان بر هست ولی غیرممکن نیست.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست