مقدمه
ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که هیچ توجهی به تابلوهای تبلیغاتی اطراف خود ندارند؛ همچنین ممکن است جزو افرادی باشید که با دقت تمام، تابلوهای تبلیغاتی را مطالعه میکنند. در هر دو صورت باید بدانید که بیلبورد روبروی شما کار خودش را به خوبی انجام داده است و نام و نشان برند، در ذهن شما بر جای خواهد ماند! این سادهترین تعریف از تاثیر شگفت انگیز تبلیغات محیطی بر روی برندینگ کالای شما است. در این مطلب کوتاه، درباره چیستی و چرایی تبلیغات محیطی و انواع آن با شما صحبت خواهیم کرد و همچنین، درباره ضرورت استفاده از تبلیغات محیطی مدون و هدفمند برای تحقق اهداف برندینگ شما، مطالب مفیدی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
تبلیغات محیطی و انواع آن
به آن دسته از تبلیغاتی که در محیطهای پرتردد شهری و بین شهری بر روی انواع بوردهای تبلیغاتی اعم از تابلوها و تلویزیونهای شهری به صورت تصاویر ثابت یا متحرک انجام میشود، تبلیغات محیطی گفته میشود. این نوع تبلیغات، پیشینهای قدیمیتر از تبلیغات تلویزیونی دارد و جزو اولین روشهای جذب مشتری و ساخت برند در تاریخ تبلیغات محسوب میشود. امروزه تبلیغات محیطی را میتوان در اماکن مختلف مانند خیابان، اتوبان، آزادراه، مراکز خرید، باشگاههای ورزشی، استادیومها، مترو و وسایل حمل و نقل عمومی و… مشاهده کرد.
بنا به تحقیقات انجام گرفته، تبلیغات محیطی پس از تبلیغات تلویزیونی در رتبه دوم روشهای تبلیغاتی تاثیرگذار بر روی مشتری شناخته شده و میزان تاثیرگذاری آن، از تبلیغات دیجیتال نیز بیشتر است. بسیاری از مشتریان نهایی برندهای مختلف، نحوه آشنایی خود با برند مورد نظر را از طریق تبلیغات محیطی معرفی کردهاند و این موضوع، نشان از تاثیر بسیار زیاد این شیوه تبلیغاتی در میان شیوههای مرسوم دارد.
تبلیغات محیطی، به شیوهها و شکلهای مختلفی انجام میشود که برخی از معروفترین آنان عبارتند از:
تابلوهای بزرگ شهری که در نقاط مختلف شهر و در مسیر معابر درون شهری و برون شهری قرار دارند و معمولاً مساحت آنان بیش از 6 متر مربع است. این تابلوهای غول پیکر، از جمله مهمترین ابزارهای تبلیغات محیطی هستند که توسط شهرداریها به کانونهای تبلیغاتی اجاره میشوند و کانونهای تبلیغاتی نیز این تابلوها را به صورت ماهانه یا چند ماهه به برندهای مختلف اجاره میدهند.
-
پل هوایی
پلهای هوایی نیز از جمله تابلوهای تبلیغات محیطی هستند که با وجود عرض کم تابلو، به دلیل طویل بودن (به اندازه عرض اتوبان یا خیابان) ، جلوه بصری مطلوبی را ارائه میکنند.
-
ساین برد
ساینبردها تابلوهای به نسبت کوچکتری هستند که برای نشان دادن لوگو، نشان رسانهای یا ثبت یک کلمه یا هشتگ کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند.
مزایای تبلیغات محیطی برای برندینگ
همه چیز به استراتژی تبلیغاتی شما برای شهرت برندتان برمیگردد. وقتی برندی تازه در میان میلیونها برند موجود پا میگذارد، هدف نخست آن، تثبیت در حافظه جامعه هدف است. اما این اتفاق چگونه به وقوع میپیوندد؟ بیایید از نگاه جامعه هدف به موضوع نگاهی بیاندازیم!
جامعه هدف شما به عنوان مردمی که زندگی روزمره خود را دارند، با انبوهی از تبلیغات (اعم از بنرهای دیجیتالی سایتها و تبلیغات محیطی) احاطه شدهاند و هر برندی قصد دارد در بخشی از زندگی آنها، تاثیر بگذارد. فرایند تبدیل مخاطب به مشتری، فرایندی نیست که به محض دیدار با تبلیغات شما به وقوع بپیوندد. اما راهکار اساسی برای تسریع این موضوع چیست؟ پاسخ ساده است! برانگیختن مخاطب و تکرار این برانگیختگی! اینجا است که قدرت تبلیغات محیطی شروع به خود نمایی خواهد کرد. تبلیغات محیطی مهمترین وظیفه در بخش برندینگ را به بهترین نحو انجام خواهد داد: دیده شدن شما به تعداد کافی و تکرار روزانه آن تا تکمیل فرایند تبدیل مخاطبان به مشتری.
تبلیغ شما آنجا خواهد بود! درست در معرض دید مردمی که جامعه هدف شما هستند. آنها به طور مرتب از همان مسیر عبور میکنند و حتی اگر کوچکترین توجهی هم به محتوای تبلیغاتی شما نداشته باشند، باز هم نام، نشان و جلوه بصری تبلیغ شما در خاطر آنها خواهد ماند. به این ترتیب، شما میتوانید برند خود را در ذهن انبوهی از مردم کنجکاو و بی تفاوت تثبیت کنید و سپس در زمان و مکان درست، اغلب آن افراد، به تبلیغ شما واکنش نشان خواهند داد.
مزیت ویژه تبلیغات محیطی این است که مانند بنرهای دیجیتال، امکان حذف آنها با کلیک بر روی یک ضربدر کوچک وجود ندارد و همچنین، یکی از بهترین روشها برای برگزاری کمپینهای بزرگ و گسترده تبلیغاتی محسوب میشود.
مزیت ویژه دیگری که در تبلیغات محیطی وجود دارد، این است که میتواند در هر سطحی موثر و موفق عمل کند. برندینگ در سطح یک شهر، استان و یا کمپینی بزرگ در سطح کشور برای این شیوه موثر چندان تفاوت نخواهد داشت و شما به کمک آن، میتوانید در سطح جغرافیای هدف خود، به موثرترین شکل ممکن، برند خود را مطرح نمایید.